Pier plus Horizon
micro-avontuur,  nederland

Weekendje Flevoland: toffe outdoor dingen om te doen

Leuke (outdoor) dingen om te doen in Flevoland

September is de maand dat ik op pad was in eigen land. Na een weekendje Friesland en een mooie wandeltocht langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie, bracht ik het laatste weekend van de maand door in Flevoland. Ik wist niet zo goed wat ik van deze provincie moest verwachten, maar kan je vast verklappen dat ik aangenaam verrast was door de toffe dingen die ik daar gezien en gedaan heb. Bij deze mijn tips voor een weekendje Flevoland!

Lees ook: bezoek de Marker Wadden in Nationaal Park Nieuw Land vanuit Lelystad

Batavialand en Varen met de MS Waddenzee

Mijn trip begint in Lelystad, een plek die ik eigenlijk alleen ken van Bataviastad, waar ik ooit eens een keer ben geweest. Deze keer bezoek ik Batavialand, een indrukwekkend museum vol met erfgoed en 7.000 jaar oude geschiedenis van dit deel van Nederland. Na een korte kennismaking met het museum is het tijd om aan boord te stappen van de MS Waddenzee, een historisch veerschip uit 1920. Aan boord van het schip is een interactieve tentoonstelling met de naam “Bagage” en terwijl we over het Markermeer varen, wordt er een heerlijk buffet voor ons klaargemaakt. Onder het genot van een hapje en een drankje inclusief ondergaande zon is het heerlijk varen. Onderweg van de ‘Polder Experience‘ varen we door sluizen, langs het werkeiland Lelystad en hebben we een prachtig uitzicht op het kunstwerk ‘de Hurkende Man’ en de skyline van lelystad.

MS Waddenzee

Zonsondergang vanaf de MS Waddenzee

Bijzonder overnachten op Buytenplaats Suydersee

De nacht breng ik door op Buytenplaats Suydersee, de stadscamping van Lelystad. Tot enkele jaren geleden was dit niet de meest mooie camping ooit, maar de huidige eigenaren hebben het omgetoverd tot een waar campingparadijs. Zo kun je er er slapen in een boomhut, een zeecontainer en een pipowagen. Voor mij is de overnachting in de rioolbuis gereserveerd: een rioolbuis die tot een knus onderkomen is omgebouwd met een houten constructie en verlichting. Ondanks dat het relatief fris is ‘s nachts, slaap ik er heerlijk en word ik de volgende ochtend gewekt door het gekwetter van vogels. En dat middenin de stad!

Ook eens overnachten in een rioolbuis? Ik mag een overnachting voor twee personen weggeven. Hoe je hier kans op maakt vind je verderop in dit artikel, lees dus zeker nog even verder!

Buytenplaats Suydersee

slapen in een rioolbuis

Bezoek aan Urk en een ginkiestocht

De volgende ochtend wordt het ontbijt bezorgd en hierna breng ik een bezoek aan Urk. In eerste instantie klinkt deze plek me weinig interessant in de oren, maar tijdens de ginkiestocht leer ik al snel meer over de interessante historie van deze vissersplek. De ginkiestour is een wandeltocht (ginkie = steegje) door het centrum van het dorp en leidt ons uiteindelijk naar de oevers van het IJsselmeer, naar het Urker vissersmonument. De visserij bracht (en brengt nog steeds) veel welvaart naar het dorp, maar daar hebben sommige bewoners een hoge prijs voor moeten betalen. Het citaat op het monument en de namen van zij die het leven hebben verlaten op zee in de omringende muur maken een diepe indruk. Ook bezoeken we de vuurtoren van Urk, gaan we op bezoek bij een local die Urkse dikkoek voor ons maakt en wandelen we door de haven.

Vuurtoren van Urk

Monument Urk

Varen met een RIB boot

Na een korte ginkiestocht is het tijd voor wat adrenaline en stap ik aan boord van een RIB boot. In eerste instantie wat angstig omdat ik vorig jaar ongelofelijk ziek ben geweest tijdens een vergelijkbare boottocht in Noorwegen op zoek naar walvissen, maar het IJsselmeer is vandaag spiegelglad. Eerst varen we met hoge snelheid (bijna 100 km/u) naar het windmolenpark waar we de motor stil leggen en de hoogte in staren naar de enorme wieken van de molens. Daarna door richting de Ketelbrug en uiteindelijk weer terug naar de haven. Wanneer de kapitein vraagt of ik zelf even wil sturen zeg ik natuurlijk meteen ja. En zo stuur ik niet veel later een RIB boot met bijna 100 km/u het IJsselmeer over. Onwijs gaaf om te doen!

Windmolens op het IJsselmeer

RIB Boot besturen

Fruit plukken bij Fruitboerderij Vink

De volgende stop maak ik bij Fruitboerderij Vink, waar ze een enorme pluktuin hebben vol met appels, peren en bramen. Eerst krijg ik wat uitleg over het bedrijf en de succesformule van het zelf mogen plukken (check de website voor de specifieke tijden). Daarna mag ik zelf aan de slag en pluk ik een flinke lading appels en peren van de bomen. Een dag later, als ik weer thuis ben, staat er een heerlijke verse appeltaart op tafel, gemaakt van zelf geplukte appels. De boerderij heeft trouwens ook een grote boerderijwinkel waar je allerhande versproducten kunt kopen.

Fruit plukken

Een kort bezoek aan Schokland

De avond breng ik door op het voormalige eiland Schokland. Omdat ik er pas laat ben heb ik helaas geen tijd voor een uitgebreide wandeling, maar ik kom er graag nog eens terug om wat langer rond te kijken.

Na een korte rondwandeling en een heerlijk driegangendiner bij het museumrestaurant is het tijd om een korte wandeling te maken over het eiland tijdens de zonsondergang. De eindbestemming is het openluchttheater dat zich deze dagen hier gevestigd heeft. Theatergezelschap Prins te Paard verzorgt hier vanavond het stuk ‘Blind Vuur’. Alle bezoekers krijgen een koptelefoon en volgen het verhaal op deze manier, terwijl de acteur zijn ding doet op het podium. Na de voorstelling worden we per open kar terug gebracht naar de parkeerplaats en check ik in bij Hotel ‘t Voorhuys in Emmeloord voor een laatste overnachting in Flevoland.

Zonsondergang op Schokland

Wandelen bij het Waterloopbos

De volgende ochtend geniet ik van een heerlijk ontbijt voordat ik de wandelschoenen aan trek en een tochtje ga maken door het bijzondere Waterloopbos. Dit natuurgebied onder beheer van Natuurmonumenten bevindt zich in een historisch openlucht laboratorium en polderbos, waar zich oude modellen bevinden die dienden voor onderzoek naar water.

De talrijke modellen komen van het voormalige Waterloopkundig Laboratorium De Voorst. De oudste modellen dateren uit de vijftiger jaren, de tijd van de wederopbouw waarin grote waterwerken werden aangelegd. Daar was veel onderzoek voor nodig. De ruimte voor het uitvoeren daarvan werd gevonden in dit jonge polderbos waar water in overvloed was.

In het bos zijn zowel Nederlandse als buitenlandse havens, rivieren en kusten als wetenschappelijk model nagebouwd. Van de haven van Bangkok tot de kust van Denemarken, van de Willemstunnel in Rotterdam tot de haven van IJmuiden. In totaal hebben er meer dan 200 verschillende onderzoeken plaatsgevonden. Veel van de modellen zijn overwoekerd maar enkele zijn nog duidelijk herkenbaar.

De meest herkenbare is die van de Deltawerken. Het is heel bijzonder om dit zo te aanschouwen en er doorheen te wandelen. Er zijn in het gehele bos acht verschillende wandelingen, ik kies voor de Havenroute, die start en eindigt bij de parkeerplaats bij Paviljoen het Proeflab en volg de witte pijlen. Onderweg kom ik talloze oude waterwerken tegen, van vergane pijpleidingen tot diverse soorten gemalen. Sommigen zijn nog prima in tact, anderen zijn grotendeels vergaan. Na de wandeling plof ik nog even neer op het zonnige terras van Paviljoen Het Proeflab voor een kop koffie.

Waterloopbos weekendje flevoland

Waterloopbos weekendje in flevoland

Fietsend de omgeving verkennen en bezoek aan Netl

Na de korte wandeling is het de planning om op de fiets te stappen. Via een ander deel van het bos kom ik uit aan het water en bij het monument PIER+HORIZON, een kunstwerk van Paul de Kort. Het is leuk om hier even een korte stop, over de pier te wandelen en een kop koffie te drinken. Hierna fiets ik weer verder, terug naar het Waterloopbos en naar Netl te gaan. Netl (dat komt van het woord netel) is ‘De Wildste Tuin van Nederland’ en is een recreatiepark in de breedste zin van het woord. Je kunt hier prachtig wandelen, kamperen en genieten van de natuur. Op het terras wordt een uitstekende lunch geserveerd als afsluiter van een heerlijk weekend weg in eigen land.

Pier plus Horizon

Netl Flevoland

Veel gezien, veel gedaan, nog meer genoten

Na de lunch bij Netl is het tijd om weer richting huis te gaan, een hoofd vol met toffe herinneringen. Waar ik dacht dat Flevoland niet zo veel te bieden zou hebben voor een micro-avontuur in eigen land, werd ik aangenaam verrast door alle leuke activiteiten, bijzondere landschappen en fijne indrukken die ik opgedaan heb. Mocht je Flevoland net als ik nog niet zo goed kennen, dan is een weekendje hier naartoe absoluut leuk om eens te overwegen. Overigens deed ik, zoals een blogger dat betaamt, alles in sneltreinvaart, oftewel in twee dagen. Voor alle activiteiten zou je echter minstens 3/4 dagen kunnen uittrekken, om er zo veel mogelijk uit te halen.

Wist je trouwens dat Flevoland ook een prima is voor de tulpenvelden? Die hoop ik volgende keer te gaan zien!

Disclaimer

Ik maakte deze reis op uitnodiging van Visit Flevoland. Alle gegeven meningen zijn uiteraard slechts die van mijzelf.

6 Comments

• Joyce Hendrix

Zelf kom ik uit Brabant en vind ik t leuk om nieuwe plekken in Nederland te ontdekken.
    Ik noem t dan meestal ontdekjeNederlandplekje. En op Flevoland ben ik nog niet zo vaak geweest maar ik lees op je blog wel allemaal leuke actieve dingen en die wil ik wel ontdekken en slapen in een rioolbuis doen je ook niet dagelijkse dus t lijkt me superleuk om m te winnen

• Claudia

Ik doe heel veel vrijwilligerswerk in de belangenbehartiging van mensen met een arbeidsbeperking. Ook ik zelf heb niet zichtbare lichamelijke beperkingen (pijnelijke voeten en rug) en een energiebeperking.

Ik wil nu even zelf opladen, relaxen en genieten van de prachtige natuur en stilte.

• Ruben Bourdeaux

Oei, ben ik nu écht de eerste die een kans wil maken op deze overnachting?
    Als Vlaming probeer ik iedere maand een weekend in Nederland door te brengen en op die manier iedere keer een nieuwe omgeving te ontdekken. Flevoland heeft nog nooit in de planning gestaan, dus daar moet snel werk van worden gemaakt. Ook ben ik een échte kampeerder, dus een rioolbuis klinkt als “pure luxe” 🙂 . Erg leuk om eens in een alternatieve verblijfplaats te mogen overnachten.

• Lindsey van den Heuvel

Wat leuk, en dat nog wel in mijn eigen provincie! Behalve Urk ben ik op geen van de plekken die je beschrijft geweest. Merk het al, moet nodig eens op micro avontuur in Flevoland. En aangezien ik mijn Arnhemse vriend nog enthousiast probeer te krijgen voor mijn provincie….