luxemburg

Wandelwoensdag: de Mullerthal Trail

Het is alweer een tijdje geleden dat we een “wandelwoensdag” deden maar dat is niet omdat we niet zijn gaan wandelen, ik had even geen zin om erover te schrijven. Het afgelopen weekend hebben we echter zo’n mooi wandelgebied bezocht dat mijn schrijvershart meteen sneller ging kloppen. Dus wordt de wandelwoensdag geherintroduceerd … op deze dagen vertellen we je dus over onze favoriete wandelingen, die we in de meeste gevallen het weekend ervoor gemaakt hebben. Vandaag gaan we het hebben over de Mullerthal Trail in Luxemburg.

Het afgelopen weekend brachten we door in Luxemburg. Bij de meeste Nederlanders is dit landje slechts bekend als onderdeel van de Benelux en/of als tussenstop op weg naar Frankrijk omdat de benzine er zo goedkoop is. Vorig jaar zomer hadden we al ervaren dat Luxemburg niet zomaar een “verplichte stop op weg naar de Route du Soleil” toen we een aantal dagen in het gebied rondom Echternach doorbrachten. Helaas was het toen heel slecht weer, waardoor we eerder naar huis kwamen dan gepland.

Gelukkig mochten we Luxemburg opnieuw “uitproberen” op uitnodiging van Visit Luxemburg, om al het goede dat dit land te bieden heeft, te ontdekken. We hadden een vol programma maar wisten het zo te plannen dat we op de terugweg nog even langs het Mullerthal konden rijden. Hier, in de regio die ook wel “Klein Zwitserland” wordt genoemd liggen geen vierduizenders maar bevindt zich wel de 112 kilometer lange Mullerthail Trail. Ondanks dat er geen besneeuwde toppen zijn, heeft de Mullerthal Trail de wandelaar alles te bieden: steile beklimmingen, smalle paadjes en diepe afgronden. Gelukkig is de trail technisch gezien niet al te zwaar en kan iedereen die een basisconditie heeft de trail zonder al te veel problemen lopen. In de zomer van 2014 waren we al in het Mullerthal geweest en hadden toen een rotsplateau ontdekt ergens op de trail, met prachtige uitzichten over de wijde omgeving. Dat leek ons wel wat om naar terug te keren maar dan alleen voor een korte wandeling en picknick, omdat het plan om dit gebied te bezoeken, eigenlijk pas het weekend zelf was ontstaan. Daardoor hadden we ook de wandelkaart van het gebied niet meegenomen … en konden we de exacte plek niet meer terugvinden.

hiking-the-mullerthal-trail-anto-in-the-woods

Het enige dat ik me kon herinneren was dat we de plek hadden bereikt vanaf onze camping in Berdorf en dat we die dag ongeveer 12 kilometer liepen. Op de gok parkeerden we de auto aan de rand van het dorp en gingen we lopen. We kwamen langs de klimmersplek (de enige klimmersplek van Luxemburg) en diverse rotsformaties, maar niet de plek die we in gedachten hadden. Uiteindelijk hadden we eigenlijk geen idee of we de goede kant op liepen en begonnen we honger te krijgen. We bleken inmiddels vlak achter de camping te zijn en wisten dat daar ook een mooi uitzichtpunt was. De keuze was snel gemaakt, in plaats van nog verder te zoeken, werd dat onze lunchplek.

hiking-the-mullerthal-trail-together

Na een half uurtje waren we gevoed en uitgerust en daalden we af naar de vallei, tussen de rotsen door. Op dit deel van de trail werd het pas écht spectaculair aangezien sommige doorgangen enorm nauw zijn en er op diverse plekken stalen trappen zijn om mee af te dalen. Ondanks dat het een warme zondag in juni was, waren we bijna de enige op de trail: heerlijk!

hiking-the-mullerthal-trail-anto

Twee uur later kwamen we weer bij de auto uit. Door onze ongeplande stop in het Mullerthal kwamen we later thuis dan onze planning was, maar dat was het zeker waard. Mocht je ooit in Luxemburg zijn, maar het Mullerthal dan zeker een prioriteit om te bezoeken!

Meer lezen over de Mullerthal Trail, de afstanden en de historie, check dan de Mullerthal Trail website!

Meer lezen? Check dan deze links:
Gletsjerwandeling op de Sólheimajökull
De beste bestemmingen in Europa voor ervaren wandelaars
De mooiste wandelingen van Nieuw-Zeeland

[Opmerking: we maakten deze reis op uitnodiging van Visit Luxemburg, alle gegeven meningen zijn uiteraard die van onszelf]