duitsland,  we12hike

Wandelen op de Saar-Hunsrück-Steig in Duitsland

Duitsland barst van de lange afstandswandelingen en dat vinden we heerlijk! We liepen er geen één helemaal, maar zagen al wel grote delen van diverse trails zoals de Rothaarsteig, de Kellerwaldsteig en de Harzer Hexenstieg. Het afgelopen najaar mochten we op uitnodiging van Top Trails of Germany een stuk wandelen op de Saar-Hunsrück-Steig, een 410 kilometer lang wandelpad dat je door het Saarland en door de Hunsrück regio voert. In dit artikel vertellen we je er alle over, inclusief het mooiste gedeelte van de Saar-Hunsrück-Steig!

– Dit artikel verscheen voor het eerst in 2016 en werd geupdate en herschreven in 2020 –

Dag 1: Blankenrath – Mörsdorf (17.1 km)

We maken onze wandelingen op de Saar-Hunsrück-Steig vanuit Hotel Burgstadt, een prachtig hotel dat net buiten het dorpje Kastellaun ligt. Het hotel regelt de transfers voor ons naar het begin- en eindpunt van onze tochten, dit is ideaal zodat je niet met bepakking hoeft te lopen. Na een eerste overnachting trekken we ‘s ochtends het gordijn van onze hotelkamer open en we zien dat het regent. En niet een beetje ook, maar het komt met bakken uit de hemel. Gelukkig hebben we goede regenkleding en na een stevig Duits ontbijt met Kaiserbroodjes en taartjes, worden we naar Blankenrath gebracht, het beginpunt van onze wandeling van vandaag.

Het eerste wat we doen zodra het busje weer vertrekt, is naar een afdak rennen en onze regenkleding aantrekken. Het dorpje is op zaterdagochtend nog uitgestorven, alleen een bakkertje is open en we zien iemand die de regen trotseert en zijn hond aan het uitlaten is. Al snel vinden we de eerste richtingaanwijzers en gaan we op pad, het dorp uit en het bos in. Alhoewel het inmiddels 1 oktober is, hebben ook hier de herfstkleuren nog niet echt hun intrede gedaan. Wanneer we in het bos zijn aangekomen, barst de regenbui pas echt goed los. We proberen te schuilen in een jachthut maar die blijkt afgesloten en zoeken uiteindelijk maar beschutting onder een dik bladerdak. Zodra de ergste regenval weer voorbij is, gaan we verder.

wandelen op de saar hunsrück steig

Stijgen en dalen op de Saar-Hunsrück-Steig

We stijgen en dalen en wanneer we hoog zijn, lopen we in de mist. Het pad voert ons door bossen, langs beekjes, door dalen en af en toe over een stukje verharde weg. We komen nauwelijks andere wandelaars tegen, wat niet heel bijzonder is met dit weer. Van foto’s maken komt weinig want alles is nat en koud. Net voor het einde komen we wederom bij een jachthut en hier kunnen we even onder een afdak zitten. We trachten een vuurtje te maken in de vuurpit wat helaas niet lukt omdat het hout te vochtig is (helaas, onze skills zijn niet die a la Bear Grylls) maar omdat we wat oud papier vinden dat flink brandt, warmen we uiteindelijk toch een beetje op.

Omdat het regent hebben we flink de pas erin en halverwege de middag komen we al in de buurt van Mörsdorf, ons eindpunt van vandaag. Dit gehucht kreeg tot voor kort nauwelijks bezoekers maar sinds de opening van de Geierlay hangbrug, is het een ware toeristen attractie geworden. Deze brug is de langste hangbrug van Duitsland en ik was hier afgelopen zomer al eens. We merken dat het hier wat drukker wordt op de paden en niet veel later zien we de brug boven ons liggen. De Saar Hunsrück Steig gaat niet over de brug, maar je kunt hem als alternatieve route natuurlijk wel lopen. De bewegwijzering is uitstekend en uiteindelijk bereiken we na een goede 20 kilometer te hebben afgelegd het centrum van Morsdörf. De originele afstand van de route is 17 kilometer maar door onze omweg over de brug, zijn het er uiteindelijk iets meer. Bij het bezoekerscentrum van Mörsdorf worden we weer worden opgehaald voor de transfer terug naar ons hotel in Kastellaun. Onze eerste dag wandelen op de Saar-Hunsrück-Steig zit er op!

wandelen op de saar hunsrück steig

Dag 2: Mörsdorf – Kastellaun (16.3 km)

De volgende dag is het weer stukken beter. Alhoewel het niet in het programma staat, wil ik toch weer terug naar de Geierlay brug. Gewoon, omdat het zo leuk is er overheen te lopen en omdat het mooi weer is, wat natuurlijk fijn is voor de foto’s. We laten ons wederom afzetten in Mörsdorf en omdat het nog vroeg is, blijkt er bijna niemand op de brug aanwezig te zijn. Mooi, want zo kunnen wij toffe foto’s maken! Na het schieten ervan is het dan toch echt tijd om de pas erin te zetten want we hebben een flinke afstand voor de boeg vandaag.

Voor je verder leest, bij deze een korte video die ik maakte op de Geierlay hangbrug. Veel kijkplezier:

wandelen op de saar-hunsrück-steig

Tussen vogels en zonnestralen

Na het oversteken van de brug dalen we af het Geierlay dal weer in en hier pakken we het wandelen op de Saar-Hunsrück-Steig weer op. De vogels fluiten en de zonnestralen priemen af en toe door de bladeren heen. Dat het zondag én mooi weer is, is te merken. We komen her en der wandelaars tegen die ons telkens weer begroeten. Heerlijk, die vriendelijkheid van de Duitsers, op de Veluwe is dat meestal wel anders en is het ‘ieder voor zich.’ De wandeling door de dalen van de Mörsdorfer Bach en de Mastershausener Bach zijn werkelijk prachtig. De stroompjes wringen zich in nauwe bochten en her en der zijn stapstenen aangelegd om de beekjes over te kunnen steken.

Niet veel later volgt een pittige beklimming, steil omhoog vanuit het dal naar de top van de Burgberg. Enkele passages zijn gezekerd met een touw, wat niet geheel onhandig is omdat de rotsen spekglad zijn vanwege de regen. Na een mooie klim die ons toch even naar adem doet happen, staan we niet veel later op de top van de Burgberg en hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. Omdat de zon schijnt, komen de herfstkleuren ook beter tot zijn recht en ineens lijkt het of het najaar nu dan echt zijn intrede heeft gedaan…

wandelen op de saar-hunsrück-steig

Verder naar Bell

Na een boterhammetje en een kop thee op de Burgberg is het tijd om weer verder te gaan. Vanaf hier dalen we weer wat af en passeren we de gerestaureerde ruïne Balduinseck en komen we in een volgend dal aan. Hier bevinden zich allerlei oude molens en heuse mijntunnels. Het geheel doet mysterieus en verlaten aan. We klimmen opnieuw naar het dorpje Bell, waar we een Kaffee mit Kuchen willen doen. Helaas is het een feestdag waardoor het dorp uitgestorven is en het enige café van het dorp gesloten blijkt. Een flesje appelsap met een Snickers is het alternatief.

Vanaf Bell blijven we hoog. We bewandelen nog enkele gezekerde passages (leuk!) en bereiken we via een militair terrein niet veel later weer het dorp Kastellaun, ons eindpunt van vandaag. Na een snel bezoek aan de burcht die prachtig gelegen is op een heuvel, besluiten we terug te keren naar de auto en terug naar huis te rijden. Morgen moeten we weer werken helaas, maar het was heerlijk weer even op pad te zijn, al was het maar voor twee dagen!

Conclusie en disclaimer

Wandelen op de Saar-Hunsrück-Steig is prima te doen vanuit Nederland, Kastellaun ligt op zo’n 3.5 uur rijden van Utrecht vandaan. De gehele Saar Hunsrück Steig kent 27 etappes, wij liepen etappe 19 en 20, volgens velen de mooiste etappes van de Saar-Hunsrück-Steig. Een uitgebreide beschrijving van alle etappes en alles wat je wilt weten over het wandelen op de Saar-Hunsrück-Steig vindt je op de website van de Saar Hunsrück Steig, evenals een hoogteprofiel en routesuggesties. De Saar Hunsrück Steig maakt deel uit van de Top Trails of Germany, een selectie van de mooiste lange afstandswandelingen van Duitsland.

Meer lezen over wandelen in Duitsland? Check dan hier onze Duitsland pagina voor meer wandeltips. Ook leuk is het artikel met mooiste wandelpaden in Duitsland en onze tips voor je paklijst wandelvakantie. Veel leesplezier!

Wij maakten deze reis op uitnodiging van Top Trails of Germany voor de Deutsche Blogger Wandertag. Alle meningen zijn uiteraard alleen die van onszelf. In dit artikel staan affiliate links. Mocht je via een dergelijke link een aankoop doen, dan ontvangen wij mogelijk en zonder extra kosten voor jou een bescheiden commissie.