wandelen in schoorl
nederland,  we12hike

Wandelen in Schoorl: over de mooie Duintoppen Route

Eigenlijk wilden we het weekend weg dat we gepland hadden de Vennbahn route van Duitsland naar Luxemburg gaan fietsen. Helaas liep de planning wegens omstandigheden anders en hadden zomaar ineens een crematie. Toch wilden we het eerste zonnige weekend van afgelopen jaar niet alleen maar thuis blijven en dus ging ik op zoek naar een mooi stukje Nederland waar we nog niet eerder geweest waren. Het beloofde warm weer te worden en dus wilde ik het liefst naar zee. Eerder al waren we enorm onder de indruk van het nationale park Zuid-Kennemerland en even zoeken op internet, bracht mij tot het natuurgebied De Schoorlse Duinen. Ik had al van diverse kennissen gehoord dat je zo mooi kunt wandelen in Schoorl en omgeving, dus besloten we die kant op te rijden.

Weekendje weg in eigen land: wandelen in Schoorl

De Schoorlse Duinen zijn de hoogste duinen van Nederland, de hoogste top ligt op 54 meter boven zeeniveau en vanaf hier kun je, als het helder weer is, zo’n 30 kilometer de verte in kijken. Deze vind je trouwens vlakbij het bezoekerscentrum in Schoorl en is dus goed te bezoeken voor iedereen. Het gebied heeft een ruim aanbod wandel- en fietstochten die allemaal uitstekend gemarkeerd zijn.

Op de website van Staatsbosbeheer vond ik een wandelroute van 23 kilometer, De Duintoppen Route. Deze afstand is perfect voor een lange dagtocht door de natuur. Op zaterdag stapten we vroeg in de auto en bij aankomst in de Schoorlse Duinen (een rit van ruim anderhalf uur) moest ik echt ontzettend nodig naar de wc. Echter ging het bezoekerscentrum hier pas om 10.00 uur open dus we moesten nog even wachten. Het was inmiddels al aardig druk maar nadat we de eerste kilometer erop hadden zitten, waren we de meute al snel kwijt. Fietsen en wandelen in Schoorl is echt enorm populair, vooral in weekenden en met mooi weer.

De Duintoppen route

We liepen hier de 23 kilometer Duintoppen Route. Alhoewel we in Nederland natuurlijk geen echte bergen hebben, begon de tocht al goed door ons van duin tot duin te laten lopen. Dan weer steil omhoog, dan weer steil naar beneden, vaak door het mulle zand. Een perfecte training voor bergtochten op Nederlandse bodem dus! Af en toe hadden we een prachtig panorama over de uitgestrekte bossen van dit gebied en na een goede drie uur lopen, kwamen we dan ook echt in de zandduinen zoals ik deze voor ogen had.

Wat me verbaast is dat er hier helemaal niemand is. Geen wandelaars, geen dagjesmensen, het is er gewoon leeg. Ik voel me net alsof ik in de Sahara loop, zoveel zand is er overal om me heen. Na een kwartiertje ploeteren door het mulle zand komen we dan eindelijk bij het strand aan, waar het een stuk drukker is, het is immers 25 graden vandaag. Doe mij maar de rust en stilte van achter de duinen.

Naar de Camperduin

Over het strand lopen we richting de Camperduin waar we op het terras neerploffen voor een drankje. Onze krentenbollen hebben we net al op het strand op gegeten maar een koud drankje gaat er zeker in. Na een half uurtje rust is het tijd om weer verder te lopen. Het tweede deel van de tocht voert ons over nog meer duinen, met nog meer hoogteverschil. Heerlijk, maar aan het einde van de middag ben ik er ook wel een beetje klaar mee. Het zand schuurt in mijn schoenen en de zon brandt op mijn hoofd. Op een warme dag als vandaag, is 20 kilometer eigenlijk ook wel genoeg.

Uiteindelijk komen we via de bekende Klimduin, die tot in het dorp rijkt, terug bij het bezoekerscentrum. Die is inmiddels gesloten (kan ik wéér niet naar de wc haha) en de rust lijkt hier weder gekeerd. De meeste dagjesmensen zijn vertrokken en wij hebben genoten van een heerlijke dag op een van de meest bijzondere plekken die ik tot nu toe in Nederland gezien heb. Het blijkt wel weer dat je dus echt niet altijd naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen om mooie plekjes te zien. De foto’s laten zien waarom:

Conclusie en disclaimer

Dit gebied heeft mij echt aangenaam verrast. Toen ik in het begin de grote aantallen dagjesmensen zag moest ik even slikken, maar omdat wij een route van 23 kilometer liepen door een relatief rustig deel van de Schoorlse Duinen, kwamen we nauwelijks andere wandelaars tegen. Alleen op het strand was het iets drukker, maar dat is natuurlijk niet te voorkomen op zo’n mooie dag. Mocht je eens een fijne, pittige tocht op Nederlandse bodem willen doen, dan raad ik je echt aan eens te gaan wandelen in Schoorl en omgeving!

Nog leuker: maak er net als wij deden een weekendje van! Na onze wandeling checkten we in bij ons hotel en ‘s avonds gingen we eten aan de boulevard bij Bergen aan Zee. De volgende ochtend maakten we een lange wandeling in de omgeving van Bergen aan Zee en namen we een lunch in een van de strandtenten.

Zo zie je maar: iemand die relatief veel van de wereld heeft gezien, kan nog steeds aangenaam verrast worden door Neerlands natuurschoon. In welk deel van Nederland werd jij ooit aangenaam verrast?