we12hike,  zwitserland

Wandelen in Graubünden

Een gastblog door Thijs van In de bergen

Een vakantie zonder bergen, is wat mij betreft geen vakantie. Dus na bijna 2 weken mountainbiken in het glooiende landschap van Toscane, begint het toch nog te kriebelen. De oplossing is snel gevonden: op de terugweg rijden we door Zwitserland en daar blijven we lekker 2 nachten in de bergen. We hebben precies één hele dag voor een mooie wandeling in de omgeving van ons overnachtingsadres in Sedrun in Graubünden.

Graubunden-4

Welke route?
We logeren in een zo genaamd ‘wandelhotel’. De eigenaar kent de bergen in zijn regio op zijn duimpje en kan ons goed adviseren over een route. De meest voor de hand liggende is de tocht naar de Tomasee, de bron van de rivier de Rijn. Deze wandeling begint vanaf de Oberalppass. Deze pas is te bereiken met de auto of de trein vanuit Sedrun. Na wat wikken en wegen besluiten we gewoon vanuit het dorp te vertrekken richting de Crüzlipass en de Etzlihütte. Qua weer hadden we het niet beter kunnen treffen. De lucht is strakblauw en met zo’n 20 graden is het een perfecte wandeltemperatuur. De wandeling begint rustig bergop langs de rivier. Een paar honderd hoogtemeters voor de Crüzlipass wordt het steil en pittig. Door de grote rotsen is het oppassen waar je je voeten neerzet.

Graubunden-2

Op handen en voeten
Het is nog vroeg op de dag als we op de Crüzlipass staan, dus we besluiten dat we nog wel even door kunnen lopen naar de Etzlihütte. De afdaling hier naartoe is wederom rostachtig en pittig. Soms hebben we beide handen nodig om veilig af te dalen. Af en toe staan we even stil om te genieten van de indrukwekkende bergwereld om ons heen. Na de Etzlihütte staat ons nog een derde klim te wachten: de Mittenplatten op 2487 meter hoogte. De uitdaging om hier te komen wordt nog even groter. We klimmen en klauteren over enorme rotsen en het is soms flink zoeken naar de rood met witte strepen op de rotsen. Wat kun je je dan klein voelen tussen al die enorme stenen en een niet altijd even duidelijke route. We zijn best een beetje opgelucht als we uiteindelijk boven staan. Nu alleen ‘nog even’ afdalen naar Sedrun. 2 uur en 20 minuten staat er op het bordje. Dat is te doen.

Graubunden-3

Net iets te lang
Al lopend blijkt dat we de aangegeven tijd niet gaan halen. We nemen namelijk nog een extra bospad (op aanraden van de hoteleigenaar, “zeer romantisch” zei hij…) en dat verlengt de boel behoorlijk. Oke, romantisch is het pad zeker, maar we worden stiller en stiller. We zijn moe en hebben het eigenlijk wel een beetje gehad. We trekken de conclusie dat de wandeling net iets te lang is, we hadden beter direct naar het dorp kunnen afdalen. Na een tocht van 10 uur (inclusief pauzes) komen we moe, maar voldaan terug in het hotel. Het was een onvergetelijk mooie dag. De volgende dag is het helaas al weer tijd om de bergen te verlaten. We stappen in de auto, op weg naar Nederland, met enorm zere benen. Maar we hebben wel een plek ontdekt voor onze volgende wintersport, want wat zal het hier ook mooi zijn in de winter als er veel sneeuw ligt!