australië,  we12bike,  we12hike

Tasmanië in foto’s – week 2

De tijd vliegt voorbij en onze tweede week in Tasmanië is alweer voorbij. Dit betekent ook dat onze reis alweer halverwege is, iets waar ik liever niet over nadenk terwijl ik dit aan het schrijven ben. In de vorige post vertelde ik je over Hobart, Cradle Mountain National Park en de eerste twee dagen op de Overland Track. Bij deze week nummer twee in iPhone foto’s:

Zaterdag

We worden wakker in de New Pelion Hut en lopen naar de voet van Mount Ossa, de hoogste top van Tasmanië. Het plan is om deze te beklimmen maar als we hier aankomen, blijkt ie in de wolken te zitten. We willen het toch proberen, wie weet trekt het nog open, en we laten de tassen achter bij de kruising van de tracks. De trek is steil en soms moet ik klimmen met handen en voeten en mezelf naar boven hijsen. Net onder de top komen we in de wolken en begint het te regenen. Aangezien we verder boven ons toch geen uitzicht meer hebben en de rotsen gevaarlijk glad worden, besluiten we weer naar beneden te gaan en onze weg te vervolgen naar de Kia Ora Hut.

tasmania-week-2-saturday

Zondag

De volgende ochtend blijkt het te zijn opgeklaard en is de lucht strakblauw. Ein-de-lijk! Vandaag is dag vier op de track, en deze dag staat ook wel bekend als Waterfall Day. Je loopt 4.5 uur door het regenwoud en kunt onderweg diverse uitstapjes maken naar prachtige watervallen. In sommige kun je zwemmen maar het water is ijskoud, dus veel verder dan mijn voeten laten afkoelen, kom ik niet. Aan het einde van de dag komen we in de Bert Nichols Hut aan, met een prachtig uitzicht op de Ducane Mountains.

tasmania-week-2-sunday

Maandag

Onze laatste dag op de Overland Track! Het is maar 3 uur lopen naar de Narcissus Hut, waar we worden opgehaald door een ferry die ons over Lake St. Clair naar de bewoonde wereld terug brengt. Het laatste stuk is 17.5 km en hadden we op zich kunnen lopen, maar we hadden al gehoord dat het niet echt de moeite waard is omdat je alleen maar door het bos loopt. Aangekomen bij Lake St. Clair blijkt dat de meeste wandelaars een nacht hebben geboekt in de (dure) lodge of in het nabijgelegen Derwent Bridge, echter besluiten we nog een nachtje back to basic te gaan en te kamperen in het Lake St. Clair National Park. Ze hebben hier wel een restaurant dus de Overland Burger is een feit…

tasmania-week-2-monday

Dinsdag

De wekker gaat om 06.00 uur af aangezien we de zonsopkomst op Lake St. Clair willen zien. Het vroege opstaan blijkt de moeite meer dan waard en aangezien we toch vroeg op zijn, besluiten we de Aboriginal Walk nog te maken, voor de bus van Tassielink ons weer terug brengt naar Hobart. Hier wacht een buger van de Burger Got Soul (lekker!) en een douche met opgemaakt bed op ons. Heerlijk!

tasmania-week-2-tuesday
tasmania-week-2-sunrise

Woensdag

We hebben een vrije ochtend in Hobart en besluiten naar MONA te gaan, het Museum van Old and New Art. Iedereen praat er vol lof over en dat is niet voor niks, er is veelal moderne kunst te zien die enorm inspireert. In de middag stappen we weer op de bus naar Launceston en vervolgens door naar Evandale, waar we overnachten in een krakerig oud hotel en een pizza bestellen in de lokale pub.

tasmania-week-2-wednesday

Donderdag

Onze eerste dag op de fiets! De huurfietsen waren al afgeleverd bij de accommodatie en even na 08.00 uur stappen we op de fiets , op naar de oostkust en uiteindelijk terug naar Hobart. Vandaag is een pittige dag, zo’n 78 km door de bergen naar het dorpje Scottsdale. Het doet pijn, het regent en het is ver … maar we halen het! Evandale – Scottsdale = in the pocket!

tasmania-week-2-thursday

Friday

Het originele plan is om vanuit Scottsdale helemaal naar St. Helens (100km) te fietsen maar dat blijkt iets te ver. We maken uiteindelijk een stop in het prachtig gelegen Weldborough, ver weg van de rest van de wereld, internet en mobiele telefoons. Het is wederom een pittige dag met twee flinke bergpassen en een tocht over de onverharde NE Tasmania Rail Track (een omgebouwde spoorweg waar ze een fietspad van hebben gemaakt) maar we halen het wederom! Scottsdale – Weldborough = in the pocket!

tasmania-week-2-firday
tasmania-week-2-cycling

Tot zover onze tweede week. Het spijt me bij voorbaat als er spelfouten in de blog zitten of onjuiste links. Ik ben, zonder gein, al 4 uur bezig geweest om dit online te krijgen, het is nu tijd voor een glas wijn en een hete douche. Benieuwd of het blijft regenen? Of dat de zon gaat schijnen? Volg ons live op Instagram en Facebook voor updates!

Cheers vanuit Tassie!

Meer lezen over onze eerste week? Lees het hier!