australië

Tasmanië week 1 in foto’s

Na meer dan een jaar wachten, was het moment eindelijk daar dat we op reis gingen naar Tasmanië. Al sinds ik voor het eerste rond reisde in Australië, namelijk 5 maanden in 2002, waarvan 2 samen met Martijn, wist ik dat ik hier ooit terug zou komen. Deze keer dus voor het kleine eilandje in het uiterste zuiden van Australië dat vernoemd is naar de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman. Bij deze onze eerste week met foto’s van onze iPhone.

Zaterdag/zondag

Om 06.00 vertrekken we per taxi naar Schiphol en gaat onze reis van start. In totaal zijn we van deur tot deur zo’n 36 uur onderweg, vanaf Amsterdam naar Hobart via Singapore en Melbourne. De vluchttijd is ongeveer 20 uur en de rest is wachten, wachten en nog eens wachten. De immigratie verloopt lekker soepel, van tevoren hebben we letterlijk uren gespendeerd aan het schoonmaken van onze (outdoor) spullen zoals schoenen en onze tent maar we komen zonder problemen binnen. Zelfs over het door ons meegenomen eten (voornamelijk droogvoer uit zakjes voor de trekkings die we gaan maken) doen ze niet moeilijk. Het is fijn om weer terug te zijn in Australië!

tasmania-week-1-saturday-sunday

tasmania-week-1-sunday

Maandag

Na een eerste overnachting, brengen we de dag door in Hobart, de grootste en tevens hoofdstad van Tasmanië. We ontbijten bij het Retro Cafe en gaan in de middag op pad voor outdoor spullen en een Australische simkaart zodat ik overal mobiel kan internetten. We lopen van hot naar her en bekijken wat bezienswaardigheden, maar echt onder de indruk van Hobart raak ik niet, mede vanwege het slechte weer. Het regent en waait enorm, het is koud en bewolkt, niet bepaald wat we in gedachten hadden voor onze vakantie naar deze zomerbestemming. Als avondeten nemen we een burger bij Pop Cafe en we gaan vroeg terug naar het hotel om bij te slapen en onze tassen in te pakken voor onze trektocht over de beroemde Overland Track.

deuter ac lite 22

tasmania-week-1-monday

Dinsdag

In de ochtend brengen we wat tijd door in het Tasmanian Museum and Art Gallery en leren hier dat er drie soorten slangen zijn op het eiland. Ze zijn alledrie giftig en alhoewel de gemiddelde toerist ze niet tegen zal komen, vertelt de medewerker van het museum ons dat vooral bushwalkers op (bijvoorbeeld) de Overland Track ze geheid tegen gaan komen. Dat wordt nog leuk met mijn slangenfobie… In de namiddag pakken we de bus naar Devonport waar we nog net op tijd aankomen om de Spirit of Tasmania naar Melbourne te zien vertrekken. We genieten van een laatste fatsoenlijke maaltijd in de pub voordat we alleen nog maar uit zakjes gaan eten.

tasmania-week-1-tuesday

Woensdag

In de vroege ochtend stappen we op de bus naar Cradle Mountain National Park. In Devonport is het warm en zonnig maar eenmaal aangekomen in de bergen, is het een stukje koeler. We zetten onze tent op, halen onze track passes voor de Overland Track op en gaan het park in om te wandelen. Die middag maken we een rondje om Dove Lake en zien we met een beetje geluk Cradle Mountain, de bekendste berg van het eiland, die we de dag erna willen gaan beklimmen, als het weer het toelaat. Ook zien we onze eerste kangeoeroes (of eigenlijk wallabies) die voor de tent aan het spelen zijn. Het is fijn om weer terug te zijn in Oz!

tasmania-week-1-wednesday
cradle-mountain-dove-lake

Donderdag

We nemen wederom de bus, deze keer een ritje van zo’n 15 minuten naar Ronny Creek, waar we beginnen aan onze 5-daagse trektocht naar Lake St. Clair in het zuiden. Bij aankomst bij Ronny Creek, zien we tot onze teleurstelling dat het zwaar bewolkt is en dat het regent. Cradle Mountain is compleet in de wolken verdwenen en een paar uur later, als we aan de voet van de berg staan, is het weer er niet beter op geworden. Omdat het afgeraden wordt de berg met slecht weer te beklimmen, besluiten we niet omhoog te gaan maar door te lopen naar onze eerste overnachtingsplek: de Waterfall Valley Hut.

tasmania-week-1-thursday

Vrijdag

Onze tweede dag op de Overland Track! Alhoewel er genoeg plek op de camping is, slapen we tocht in de hut. We zijn er wel aan gewend om met meerdere trekkers op een rijtje te liggen en naar het gesnurk van anderen te luisteren. We zijn allang blij weer even in The Great Outdoors te zijn! Het weer wordt alleen maar slechter en dus besluiten we twee trajecten in één te doen, mede omdat ik een telfout heb gemaakt bij het aantal wandeldagen, dus we moeten sowieso op één dag twee trajecten doen. In totaal lopen we die dag zo’n 8 uur oftewel 23 kilometer, eerst naar de Windermere Hut en daarna door naar de New Pelion Hut. Vooral het tweede deel van de tocht is mooi, als we over het alpiene deel van de trail lopen en de zon zich af en toe even laat zien. Dit is waarvoor we naar Tasmanië zijn gekomen!

overland-track-tasmania

Dit was onze eerste week op Tasmanië in foto’s, met een klein verhaaltje erbij. De wifi is hier super langzaam en omdat we bijna alleen maar op pad zijn en kamperen, heb ik weinig mogelijkheden tot het uploaden van blogs. Maar dat maakt niet uit, daarvoor zijn we niet hier. Ik hoop toch dat ik jullie een eerste idee heb gegeven van onze reis tot nu toe. Morgen gaan we beginnen aan het tweede deel van ons avontuur, namelijk de fietstocht langs de oostkust. Volgende week volgt een nieuwe update! In de tussentijd nieuwsgierig naar onze avonturen? Volg ons dan op Facebook en Instagram.

Meer lezen? Deze links vind je ook vast leuk!
Getest in Tassie: de Deuter AC 22 rugzak + een eerste update!
Tasmanië: de plannen voor #we12tassie
De ultieme Nieuw-Zeeland route voor outdoor fans