australië,  we12inspire

Tasmanië – de planning #we12tassie

Nog maar een paar nachtjes slapen en dan zijn we in Tasmanië, Australië. Oftewel de andere kant van de wereld. Tot voor kort vertelde ik tegen mensen ‘we gaan naar Tasmanië’ en ik ging er vanuit dat ze dan wel wisten waar ik het over had. Echter vroeg iemand me laatst ‘is dat niet in de buurt van Afrika’ en dat deed mij realiseren dat het niet voor iedereen even klaar als een klontje is, dat Tasmanië in Australië ligt. Bij deze dus een blog met wat informatie over Tasmanië, hoe we aan het idee komen hier naartoe te gaan en wat we nou eigenlijk precies gaan doen daar.

Waar ligt Tasmanië

We zijn net een stel verwende krengen wat reizen betreft dus en hebben de halve aardkloot al gezien, dus voor ons was het vanzelfsprekend dat iedereen weet waar Tasmanië ligt. Maar dat blijkt, geheel terecht, niet zo te zijn en eerlijk is eerlijk, als je ons zou vragen naar een of ander eiland in Azië zouden we het waarschijnlijk ook niet weten. Tasmanië is een eiland voor de zuidkust van Australië en wordt gescheiden van de rest van het land door de Bass Strait. Tasmanië is ongeveer twee keer zo groot als Nederland en heeft zijn naam gekregen van de Nederlandse ontdekkingsreiziger Abel Tasman, die dit eiland voor het eerste in zijn vizier kreeg in 1642. Het hoogste punt is Mount Ossa (1.617m.) en de hoofdstad is Hobart, gelegen in het zuiden van het eiland.

Waarom Tasmanië?

Nadat ik in 2002-2003 vijf maanden door Australië en Nieuw-Zeeland had gereisd, wist ik dat ik er ooit nog eens terug wilde gaan om datgene te zien, wat ik in die vijf maanden gemist had. Het originele plan was om een reis van drie maanden te maken naar West-Australië, Tasmanië en wederom Nieuw-Zeeland, maar uiteindelijk besloten we om de reizen op te splitsen. In 2011 reisden we zes weken door Nieuw-Zeeland en nu is het dus de beurt aan Tasmanië. Martijn kwam met het idee en zoals je misschien al eens hebt gelezen op ons blog, kiezen we onze verre bestemmingen om en om. In 2013 koos ik voor de USA, in 2014 besloten we gezamenlijk naar Patagonië te gaan (mede omdat ik gratis tickets naar Zuid-Amerika had gewonnen) en in 2015 maakte Martijn de keuze om naar Tasmanië te gaan. Helaas kon ik geen 4 weken vrij krijgen van mijn werk, maar ik wilde niet voor 3 weken die kant op vliegen. Uiteindelijk gingen we in 2015 naar Nepal en kreeg ik voor medio Feb – medio Mrt 4 weken verlof van mijn werk. Tasmania: here we come!

De reis

De reis gaat een lange worden. Ik denk zelfs de langste ooit. Eerst vliegen we in 12.5 uur naar Singapore en vanaf daar in 7.5 uur door naar Melbourne. Hier stappen we over op een vliegtuig van Virgin Australia, dat ons in 1.5 uur naar Hobart brengt. We komen net voor middernacht aan (local time) en zijn dan zo’n 26 uur onderweg geweest. Ik denk dat we meteen gaan slapen na aankomst, we verblijven twee nachten in Hobart voor ons avontuur écht gaat beginnen!

Tijd voor avontuur!

Ons originele idee was om alleen te gaan fietsen op Tasmanië maar eigenlijk wilden we ook wel graag de Overland Track hiken, dus besloten we het fietsen te combineren met wandelen. Als we aan komen op Tasmanië is de zomer bijna ten einde dus hebben we besloten eerst te gaan lopen. De Overland Track is een 6-daagse hike door het Cradle Mountain National Park. Het wordt een mooie uitdaging, de langste trek die we met volle bepakking liepen was 4 dagen. Nu wordt het dus 6 dagen Brinta voor ontbijt, ranzig! Maar goed, als je alles moet dragen, is de keuze snel gemaakt. Ik gooi er wel een lading M&M’s doorheen.

Ons volgende avontuur is de fietstocht langs de oostkust van Tasmanië, van Launceston naar Hobart. Het gaat ons zo’n 8 dagen kosten en we hadden in eerste instantie het plan om zelf onze fietsen mee te nemen. Echter kregen een aanbod om via Bim Bim Bikes en Green Island Tours Tasmania fietsen te huren, een kans die we met beide handen aangrepen. Het meeste kijk ik uit naar The Bay of Fires en Binalong Bay, ik heb geweldige foto’s gezien van dit bijzondere stukje natuur.

Tijdens de laatste week van onze reis, gaan we roadtrippen kriskras over het eiland, naar alles wat we nog willen zien. We hebben geen planning gemaakt, maar laten onze dagen afhangen van het weer en hoe we ons voelen. We willen in ieder geval gaan wandelen in Frecyinet National Park, Field National Park en Hartz Mountains National Park. Mocht je nog tips hebben voor andere gave plekken en/of outdoor activiteiten, laat het ons dan vooral weten! Onze auto hebben we gehuurd via Sunny Cars!

Mijn Tassie doelstellingen!

Martijn doet niet aan doelstellingen, ik wel. Hierbij een lijstje met dingen die ik graag wil doen op Tasmanië:
– Cradle Mountain beklimmen (moge het weer goed zijn)
– Een selfie met een kangoeroe maken
– De fietstocht aan de oostkust volbrengen zonder al te veel zadelpijn (ik heb een dure fietsbroek gekocht!)
– Wineglass Bay in Freycinet National Park zien
– Voorkomen dat ik tijdens het wandelen op een giftige slang stap
– Met mijn voeten door het zand struinen en een zonsopkomst en ondergang meemaken
– Shoppen bij de Kathmandu outdoor winkel (zeg maar de Bever van Australië en Nieuw-Zeeland)

Maar het meest van alles, wil ik een fijne tijd hebben en genieten van de reis op alle mogelijke manieren. Niet teveel over de blog nadenken (de laptop gaat overigens wel gewoon mee hoor!) en me vooral geen zorgen over wat dan ook maken, behalve over de dag waarop we leven. Gewoon, vogelvrij voor een maand lang. Tot gauw Tasmanië!

Meer lezen over Tasmanië? Mijn favoriete blog hierover is die van yTravelblog: 19 Places to visit in Tasmania. Een tijdje geleden, publiceerden we een gastblog over Freycinet National Park.

Tegen de tijd dat je dit leest, zijn we aan het inpakken of zitten we zelfs misschien al wel in de lucht. Mocht je nieuwsgierig zijn naar onze avonturen, volg ons dan op Instagram, die van mij is @we12travel en Martijn is @martijn.we12travel – like ons ook op Facebook page en d Twitter voor live updates. Als je zoekt op #we12tassie kom je onze updates overal tegen!

Meer lezen? De volgende blogs vind je ook vast leuk
De 5 mooiste meerdaagse trektochten ter wereld
De ultieme reisroute door Nieuw-Zeeland voor outdoor fans