nederland

Suppen in Nieuwkoop met Jaba SUP

“Suppen, wat is dat?” is de vraag die mij de laatste tijd regelmatig werd gesteld door vrienden, toen ik vertelde dat ik binnenkort ga suppen bij de gletsjer in Alaska. Dat de term suppen nog niet zo heel bekend is, werd bevestigd toen ik in de Wiktionary op probeerde te zoeken wat de uitleg hiervan is. Dit is wat ik vond:

supping

1. present participle of sup

Noun[edit]

supping (plural suppings)

1. The act of one who sups; the act of taking supper.
  2. (obsolete) That which is suppedbroth.

Als ik dan vervolgens aan mijn vrienden vertelde wat suppen dan eigenlijk is, kreeg ik regelmatig zo’n “ohjaaaa” te horen. Suppen (to SUP) staat dus voor Stand Up Paddleboarden en het is een relatief nieuwe vorm van boarden op het water, waarbij je ook nog eens een full body workout doet. Volgens de website van Isle Surfboard Blog verbrand je ergens tussen de 300 en 1.100 caloriën per uur met suppen, afhankelijk van de intensiteit.

Zometeen is het zo ver en vertrek ik naar Alaska. En aangezien ik liever niet compleet onervaren op een paddleboard stap (en al helemaal niet tussen het ijs), besloot ik in Nederland vast te gaan oefenen. Jaba SUP in Gouda bood mij de mogelijkheid eens kennis te maken met deze nieuwe trend op het gebied van outdoor en fitness.

Afgelopen vrijdag meldde ik me om 08.30 uur bij de Nieuwkoopse Plassen voor een lesje suppen met Janneke, de eigenaresse van Jaba SUP. Eerlijk is eerlijk, ik ben niet bepaald een waterrat en dus was ik best een beetje nerveus. Op internet had ik gelezen dat velen het moeilijker vinden dan gedacht en dat je balans van cruciaal belang is. En laat die balans nou net mijn zwakke plek zijn…

Na een korte uitleg is het tijd om te vertrekken. De boards schuiven we het water in en ik trek mijn schoenen uit, dat is beter voor het contact met het board. Het waait flink en Janneke geeft aan dat we de grote plas het beste op de kniën kunnen oversteken. Al wiebelend kruip ik van de steiger mijn board op en de wind blaast me als vanzelf naar voren. De plas oversteken blijkt een flinke kluif, de wind giert enorm en de golven zijn hoog. Ik ga in de wind van Janneke liggen maar hoe hard we ook peddelen, we worden ver terug naar achteren geblazen. Na een kwartiertje hebben we de plas achter ons gelaten en zijn we in de luwte van de waterpartijen rondom de Nieuwkoopse Plassen aangekomen.

jabasup-op-de-plas

“Probeer het maar” zegt Janneke.

Goed, daar gaan we dus. Eerst op je voeten met je handen op het board, dan handen los, vooral je peddel niet loslaten en proberen stabiel maar niet te strak te blijven staan. Alhoewel mijn board aardig wiebelt, lukt het me om zonder vallen op te staan. Juist, ik sta. En nu? Lichtjes de knieën buigen en blijven balanceren. Janneke legt me de techniek van het peddelen haarfijn uit en binnen no-time ga ik warempel vooruit. Niet heel snel, maar we gaan vooruit. De kniën zijn nog wat wankel maar ik blijf staan. Ze leert me hoe ik kan sturen met mijn board, wat lastiger is dan ik dacht, en hoe ik wat meer vaart kan maken. Twee weken geleden was ik nog aan het kajakken in Zweden waarbij ik gewend ben enorme slagen te maken, maar dit is toch anders, een stuk subtieler. De peddel moet zo dicht mogelijk langs je lichaam het water in en ter hoogte van je voeten haal je hem er weer uit, anders ga je “water scheppen” en ben je dus alleen maar energie aan het verliezen.  Het duurt een tijdje voor ik de techniek onder de knie heb en warempel blijf ik zo’n kwartiertje op mijn board staan. Af en toe eindig ik in het riet of kom ik tegen de kant aan, maar zo heel slecht gaat het nog niet.

jabasup-eerste-keer

Dan komen we aan bij het punt waar we parallel aan de plassen komen en de wind blaast me praktisch omver, richting het riet met een flinke vaart. Paniek! Ohnee, ik kan gewoon op mijn kniën gaan zitten. Dat dus … op mijn kniën lig ik in het riet en Janneke gaat onze opties na. Al snel besluit ze dat er met deze wind geen beginnen aan is om via deze kant terug te paddleboarden, hij is te sterk voor een beginner. Ze besluit me te gaan slepen om zo de volgende sloot te bereiken. Ik vind het wel even prima, mijn armen zijn best moe van het oversteken van de plas, die kunnen dan weer even op kracht komen.

Uiteindelijk bereiken we een zijtak en hier liggen we weer in de luwte. Opnieuw sta ik op en suppen we door de stilte van de natuur. Her en der staat een koe te grazen en  we zien zelfs een vos op de oever, die ons in eerste instantie niet eens ziet zodat we er vrij dichtbij kunnen komen.

jabasup-vos-nieuwkoop jabasup-anto-vos

We naderen de plek waar we de plas weer over moeten maar dan blijkt dan er zich hier een zwanenfamilie genesteld heeft. En die laten ons er niet door. Papazwaan komt direct op ons afgestormd en maant ons terug, de smalle doorgang in. Hij is er duidelijk niet van gediend dat we op zijn territorium komen. We besluiten op zoek te gaan naar een andere doorgang en terwijl ik relaxt aan het peddelen ben, lig ik ineens in het water. Mijn vin, die aan het uiteinde van het board zit en ervoor zorgt dat je recht in het water blijft liggen, is blijven haperen in de bladeren van de lelies. Hierdoor verloor ik mijn evenwicht en tuimelde ik zo het water in. Gelukkig is het water niet al te koud en je moet tenslotte alles meegemaakt hebben om het ook echt een avontuur te kunnen noemen. Ik klauter het board weer op en ben blij dat ik geen camera of telefoon bij me droeg.

jabasup-koe-nieuwkoop jabasup-paddleboarden

We peddelen een smalle sloot in en hij lijkt breed genoeg om de plas te bereiken. Maar helaas, aan het einde loopt ie dood en we moeten terug. Draaien lukt hier niet omdat het te smal is dus dan wordt het achteruit boarden tot de sloot breed genoeg is. Het blijkt lastig met een paddleboard achteruit te gaan en ik drijf alle klanten op. Eindelijk kom ik bij een stuk dat breed genoeg is om te draaien en we peddelen weer normaal.

Uiteindelijk komen we, iets later dan gepland vanwege de wind en onze avontuurlijke omwegen, terug in de haven van Nieuwkoop. De wind is wat gezakt maar blijft heftig. Janneke nodigt me uit om het vooral nog eens te komen proberen, maar dan zonder wind. Op die manier kan ik echt de stilte van de natuur en de prachtige omgeving pas echt optimaal ervaren, een uitnodiging die ik graag aanneem.

Mijn eerste ervaring met suppen was een bijzondere: veel wind, wildlife dat ons de weg versperde, draaien in een smalle sloot, een picknick met cola en een banaan en een plons in het bruine water. Ik had me geen beter avontuur kunnen wensen!

Onlangs werd een van de foto’s die ik deelde op Instagram van mijn SUP introductie gedeeld door de Outdoor Women’s Alliance , waar ik heel blij mee ben. Ook kans maken om gefeatured the worden? Gebruik dan de hashtag #outdoorwomen bij je foto’s!

outdoorwomen

Jaba SUP biedt onder meer lessen en arrangementen aan in Gouda en op diverse locaties in het Groene Hart. Kijk voor meer informatie op hun website.

De suples werd mij aangeboden door Jaba SUP in ruil voor een review op mijn blog. Alle hierboven genoemde meningen zijn uiteraard die van mezelf.

Meer lezen? Dit vind je vast ook leuk: