hiking sauerland rothaarsteig
duitsland,  we12hike

Winter wandelen in het Sauerland: de Rothaarsteig in de winter

Dat het Sauerland al jaren een populaire bestemming is onder de Nederlanders mag geen verrassing zijn. Ik probeer er elk jaar minstens één dag te gaan skiën en dan hoor je op de piste vaker Nederlands dan Duits. Ook kom ik er zo af en toe om te wandelen en dan kom je regelmatig Nederlanders tegen. En dat is niet voor niks, voor mij is het vanuit Arnhem maar zo’n drie uur rijden en toch ben je in een compleet andere wereld. Plaatsen als Winterberg en Willingen zijn toeristisch, maar als je eenmaal van de gebaande paden af gaat, kom je nauwelijks meer andere mensen tegen.

Naar de Rothaarsteig in de winter

Enkele jaren geleden begonnen wij aan het lopen van de Rothaarsteig in de winter, een 154 kilometer lange wandeling die je door het Rothaargebirge voert, meestal over de kam op zo’n 600-800 meter hoogte. De eerste keer liepen we van Brilon naar Winterberg en afgelopen april maakten we een tweede tocht, deze keer van Winterberg tot aan Hilchenbach, globaal genomen. In eerste instantie wilden we gaan kamperen maar jammer genoeg is het aantal campings aan de Rothaarsteig beperkt en we zagen het niet zitten om steeds wild te kamperen (wat overigens ook niet is toegestaan). Daarop besloten we een planning te maken om met bagage van hotel naar hotel te lopen. Al toen we de bus uitstapten net ten zuiden van Winterberg, bleek dat we een goede keuze hadden gemaakt: we stapten namelijk uit in een laag sneeuw die eerder die week gevallen was. Daar hadden we even geen rekening mee gehouden.

In de zon door de sneeuw

Na een korte wandeling over de aanlooproute, kwamen we weer op de Rothaarsteig en gingen we verder waar we gebleven waren. Alhoewel het die ochtend grijs en grauw weer was, begon de zon na een half uurtje al voorzichtig door het wolkendek heen te priemen en nog geen anderhalf uur later liepen we in de zon en in de sneeuw. Wát een heerlijkheid! We waren inmiddels weer geklommen tot ruim 700 meter en we liepen op de kam van het Rothaargebirge. De ene keer door het bos, de andere keer door open terrein.

Regelmatig ontvouwde een indrukwekkend panorama zich in ons blikveld en langzaam maar zeker werd het steeds warmer. De sjaals gingen af en de handschoenen uit, de zonnebrillen werden uit de tas gehaald. Slechts af en toe kwamen we een andere wandelaar tegen en een stel Duitsers die de pas er aardig in hadden zitten, vertelden ons dat de sneeuw ook voor hen een verrassing was, vooral in deze tijd van het jaar. Bovenop de kam stonden we regelmatig tot ver boven onze enkels in de sneeuw, die slechts was aangetast door een enkele wandelaar die eerder die dag was gepasseerd.

hiking the rothaarsteig in de winter

rothaarsteig in winter

De Rothaarsteig met Pasen

We liepen van dorp naar dorp maar omdat het Pasen was, was er nauwelijks iets te doen. Gelukkig hadden we een thermoskan heet water meegenomen en dus genoten we in de open lucht van een warme kop thee en onze boterhammen. Om ons heen slechts rust, ruimte en het geluid van de natuur. Onze wandelschoenen knisperend in de verse sneeuw, af en toe een vogel maar meestal gewoon helemaal niks. Op sommige stukken kwamen we zelfs gewoon uren niemand tegen, waar vind je dat tegenwoordig nog?

hiking the rothaarsteig

rothaarsteig

rothaarsteig-saurland-winter

Praktische info over wandelen in het Sauerland

De Rothaarsteig is zoals gezegd 154 kilometer lang en niet al te zwaar, alhoewel er soms flinke klimpartijen en afdalingen in zitten. Wij gebruiken dit gebied vaak als training voor de meerdaagse tochten die we elders ter wereld lopen. Het was in het gebied rondom Willingen/Winterberg beduidend drukker en meer ingesteld op toerisme dan het zuidelijker gelegen gebied waar wij afgelopen keer liepen. Dit heeft tot gevolg dat de bevoorradingsmogelijkheden onderweg beperkt zijn maar ook dat je regelmatig uren niemand tegen komt. Alhoewel je van A naar B loopt, kun je vaak met het openbaar vervoer wel weer terug komen op de plek waar je gestart bent. Ons schema van de afgelopen trektocht was als volgt:

Dag 1: Rit naar Hilchenbach, overnachting in lokale de jeugdherberg.

Dag 2: Met de bus (want de trein ging niet) van Lützel naar Hoheleye in ca. twee uur.
Vanaf hier lopen naar Schmallenberg/Latrop (ca. 20km) en overnachten in het leuke hotelletje Der Kleine Dachs bij een stel Nederlanders. In het dorp zijn geen winkels maar wel enkele restaurants.

Dag 3. Lopen van Latrop naar Zinse (ca. 22 km).
Overnachten in het kneuterige maar prachtig gelegen Landhaus Zum Rothaarsteig. Let wel op, dit hotel ligt écht in de middle of nowhere (heerlijk) en ze hebben geen restaurant, maar ze serveren op aanvraag ‘s avonds een broodmaaltijd voor wandelaars.

Dag 4. Lopen van Zinse naar Hilchenbach – Lützel (ca. 13 km) en rit naar huis.

Bestel de wandelkaart van de Rothaarsteig alvast zodat je goed voorbereid op pad gaat. Liever georganiseerd gaan? SNP Natuurreizen biedt een verzorgde wandelreis over de Rothaarsteig aan.

wandelen in het sauerland

hiking in sauerland

De rust en de stilte

Het mooie aan wandelen in het Sauerland vind ik niet alleen de rust en de stilte, maar ook het gigantische netwerk aan wandelmogelijkheden. Wij liepen de Rothaarsteig, maar onderweg kwamen we met regelmaat bordjes tegen die naar andere plekken leiden. Ik vraag me dan altijd af hoe het zou zijn, als ik zou besluiten om een andere route te volgen, geheel van de planning af, gewoon maar lopen om te zien waar je uit komt. Omdat we van tevoren onze accommodaties hadden vastgelegd ging dat deze keer niet. Het was hoe dan ook een bijzondere ervaring en ik kan je de Rothaarsteig in de winter dan ook van harte aanbevelen!

Conclusie en disclaimer

Hopelijk vond je dit artikel nuttig. Meer lezen over wandelen in Duitsland? In dit artikel vind je al onze tips voor je wandelvakantie in Duitsland. Check ook zeker onze paklijst voor je wandelvakantie én onze algemene Duitsland pagina met talloze tips over wandelen in Duitsland en andere toffe micro avonturen.

In dit artikel staan affiliate links. Mocht je via een dergelijke link een aankoop doen of een reservering maken, dan ontvangen wij mogelijk en zonder extra kosten voor jou een bescheiden commissie.

8 Comments

• Sandra

Wat een geweldig mooie foto’s zeg! Ik ben nog nooit in Sauerland geweest, maar ik ga het zeker eens overwegen deze winter. Wat ik wel lastig vind… Ik krijg altijd van die super koude tenen als ik door de sneeuw loop, hoe goed mijn sokken en schoenen ook zijn. Hebben jullie daar nou geen last van?

• anto

Echt eens doen, het is super en niet zo heel ver. Voor ons dan, voor jou een uurtje of 3 rijden denk ik. Ik krijg meestal vanzelf warme voeten, ik draag altijd Falcke TK2 sokken en die doen het prima!

• ivonne

Ha, ik herken dat wel. Ik heb nog zoveel waar ik over wil schrijven, maar er zijn maar zoveel uren in de dag. De route ziet er goed uit! Wij liepen een paar keer een route van de Eifelsteig, dat voelt wel een beetje hetzelfde aan en qua kilometers ook vergelijkbaar, zo’n 22-25 per dag.. Hoewel ik de plaatjes met al die wintersneeuw prachtig vind loop ik liever niet zo lang in de koude en zou ik er voor kiezen om hem in het voorjaar te lopen.

• Jempi

Ik moet je iets bekennen, ik haat wandelen en trektochten in het algemeen. Maar net daarom lees ik er zo graag over, ik bewonder jullie om het feit dat jullie de ene avonturentocht na de andere ondernemen! Ik zou al die tochten ook wel willen ondernemen maar dan met mijn mountainbike, zolang ik maar niet hoef te stappen, erg hé 🙂 Ik heb wel weer genoten van jullie blogpost hier. Groetjes 🙂