mountainbikroute winterswijk
nederland,  we12bike,  we12hike

Mountainbiken en wandelen in de Achterhoek

Wist je dat de Achterhoek een paradijs is voor fans van outdoor activiteiten? Ik maakte in 2019 kennis met wandelen in de Achterhoek toen ik het Graafschapspad liep en werd onlangs uitgenodigd om eens terug te komen. De afgelopen 36 uur bracht ik door in deze bijzonder gastvrije streek en ging ik mountainbiken, ‘glampen’ en wandelen. In dit artikel een uitgebreid verslag inclusief mijn tips voor lekker eten, mooie singletracks en fijne uitzichtspunten. Veel leesplezier!

mountainbiken en wandelen in de achterhoek
Een van de routewijzers met mtb en wandelroute
TOP Vreehorst Achterhoek

Waar ligt de Achterhoek?

Maar eerst: waar ligt de Achterhoek nu precies? En wat is het? Toen ik even op onderzoek uit ging, bleek dat ik best vaak in de Achterhoek kom. Mijn moeder en oma wonen er en daarnaast ligt de regio Montferland waar ik vaak kwam als kind met mijn ouders ook in de Achterhoek. Maar voor jouw beeld: de Achterhoek is een regio in de provincie Gelderland die grenst aan de IJssel, de Oude IJssel, Duitsland en Salland, globaal gezien. Bekende plaatsen in de Achterhoek waar je wellicht al eens van gehoord hebt zijn Doetinchem, Winterswijk, Lochem, Zutphen en Doesburg. Het is min of meer de achterste hoek van Nederland, vanuit Arnhem is het een uur rijden richting Winterswijk op de grens met Duitsland en is één van de Gelderse Streken.

Het houvastpad wandelen in de Achterhoek
Het houvastpad!

Mountainbiken in de Achterhoek

Mijn micro avontuur in de Achterhoek begint in Winterswijk. Hier worden mijn collegablogger Aniek en ik van harte welkom geheten op de Camping de Vreehorst. Vanaf hier vertrekken ook de fietsroutes die we vandaag gaan doen: Aniek gaat gravelbiken en ik ga mountainbiken. Ik laad mijn mountainbike uit de auto, zet mijn helm op, pak het lunchpakket dat ze bij de camping hebben klaargemaakt in en ga op pad. Het mountainbike routenetwerk in de Achterhoek bestaat uit negen routes, variërend in lengte tussen de 12 en 28 kilometer.

fietsen in de achterhoek
Het startpunt van de fietsroutes

Mountainbike route Winterswijk

Ik doe de mountainbike route Winterswijk, een rondje om de stad van 38 kilometer. Op de website vind ik dat er maar liefst 12 kilometer aan singletracks is aangelegd en dat er enkele pittige klimmetjes op de Winterswijkse berg zijn. Ik ben benieuwd!

Vanaf de camping fiets ik bijna meteen de route op. Na een klein stukje singletrack kom ik al snel bij de Winterswijkse berg terecht. Deze 50 meter hoge heuvel heeft een eigen zwarte MTB route die behoorlijk pittig is. Laagste versnelling in en trappen maar! De route op de berg is 2,6 kilometer lang en kun je meermaals fietsen. Vind je hem te zwaar, dan gaat er ook een breed gravelpad naar boven.

Eenmaal boven heb ik een mooi uitzicht over de omgeving. Ik neem even pauze, eet een croissantje en begin dan rustig aan de steile afdaling, tussen de bloeiende bloesems door.

Winterswijkse berg achterhoek
Winterswijkse berg

Rondom Winterswijk

De route voert me verder door het buitengebied van Winterswijk. Technische singletracks en gravelpaden wisselen elkaar af en af en toe is er een stukje verharde weg. De terrassen onderweg zijn nog dicht, dus ik ben regelmatig op een bankje langs de route te vinden om even wat te eten of te drinken. Het zonnetje komt zo af en toe door en uit de wind is het heerlijk.

Watermolen Winterswijk

Wandelen over het vlonderpad in het Korenburgerveen

Halverwege de middag treffen Aniek en ik elkaar weer op de camping. We besluiten even te gaan douchen en dan nog een wandeling in de Achterhoek te maken. Op internet vind ik dat er in de buurt een mooi vlonderpad is bij het Korenburgerveen. We rijden hier naartoe en maken een wandeling van ongeveer een uurtje. Natuurmonumenten beheert diverse wandelroutes in het gebied, allemaal verschillend in lengte.

Omdat het al een tijdje droog is in Nederland, staat er niet veel water in het Korenburgerveen. Alleen het deel waar het vlonderpad loopt is erg nat, voor de rest valt het mee. Aan het einde van het vlonderpad staat een uitkijktoren voor een mooi uitzicht op het veen. Hij voelt wat wankel, maar eenmaal boven is het genieten. Vanaf hier lopen we weer terug naar de auto voor ons diner.

Uitkijktoren Korenburgerveen
Wandelen in de Achterhoek
Op het vlonderpad

Fine dining in Winterswijk

Die avond gaan we eten bij Gastrobar Blend 61. Dit restaurant werd in 2020 geopend met als doelstelling lekker eten te bieden in een informele sfeer. Omdat ik sinds kort geen vlees meer eet ben ik benieuwd wat me te wachten staat want veel restaurants komen niet verder dan een vegetarische burger of wrap, maar WOW ik ben onder de indruk. We krijgen vier gangen én een fikse lading chocolade bij de thee als afsluiter. Met een volle buik gaan we terug naar de camping.

Blend61
Heerlijk eten!

Overnachten op Camping de Vreehorst

De planning was dat we in ons tentje zouden slapen op De Vreehorst maar gezien de kou en verwachte sneeuw, mogen we overnachten in een luxe tiny house, een ‘living’. Dit duurzame huisje is geschikt voor vier personen en voorzien van alle gemakken, waaronder een eigen badkamer en een vaatwasser. Behalve kampeerplaatsen voor je tent en/of je camper zijn er diverse soorten glamping accommodaties, bijvoorbeeld een lodgetent, safaritent, een skycabin en een trekkershutje. Bekijk de prijzen en mogelijkheden op de website. De volgende ochtend krijgen we, na een heerlijke stille nacht middenin de Achterhoekse natuur, een ontbijt en gaan we op naar onze volgende bestemming: Montferland.

Sky Cabin de Vreehorst
Sky Cabin
Onze ‘Living’

De Montferlandse Toppenronde

Montferland is een streek waar ik vroeger als kind regelmatig ging wandelen op zondag met mijn familie. Vanuit Duiven, waar ik woonde, gingen we de ene week naar de Posbank en de andere week naar Montferland. Het gebied is voor Nederlandse begrippen lekker heuvelachtig en dus perfect om de kuiten te trainen. We wandelen een deel van de Montferlandse Toppenronde, een trailrunningroute van 30 kilometer. Omdat het qua tijd niet haalbaar is om 30 kilometer te wandelen, passen we de route zelf met behulp van onze GPS aan.

Bergherbos
In het Bergherbos

Wandelen in Montferland

Het wandelen in Montferland is heerlijk. Er zijn talloze toppen die we beklimmen en omdat het een doordeweekse dag is, komen we bijna niemand tegen. Okee en het onstuimige weer zal daar ook mee te maken hebben, vermoed ik zo. Aan het begin van onze wandeling komen we een dame tegen die de hond uitlaat: “wow bikkels, jullie zijn goed bezig.” We vertellen dat we onderweg zijn naar Restaurant Het Montferland voor de lunch en dat we daar even gaan opdrogen en opwarmen. Ze vertelt dat we dan nog flink omhoog mogen. We like it!

wandelen in de achterhoek bij Montferland
The only way is up!

Lunch bij Het Montferland

De klim naar Het Montferland is fijn, eerst het pad omhoog en daarna nog een serie trappen. Eenmaal boven willen we gauw naar binnen want het komt met bakken uit de hemel. Een uitzicht hebben we jammer genoeg niet, maar dit moet met goed weer prachtig zijn. We genieten van een kop warme soep, drogen onze regenjassen bij de verwarming en gaan weer verder.

Lunch bij het Montferland

Nog meer uitkijken!

Even verderop ligt een vogelkijktoren, vanaf hier kun je vogels spotten. Helaas, de vogels hebben zich terug getrokken en zitten waarschijnlijk ergens droog te wachten op het voorjaar. Inmiddels bereiken ons de berichten dat het even verderop sneeuwt, tijd om door te stappen dus. Richting ‘t Peeske en uiteindelijk door naar de Hulzenberg. Hier staat een uitkijktoren van maar liefst 26,5 meter hoog, oftewel 104 stappen omhoog. Het hout van de toren is afkomstig uit het omringende bos wat het extra bijzonder maakt. De top van de toren zit in de wolken en eenmaal boven is het uitzicht vrij beperkt. Een goede reden om nog eens terug te komen dus.

Vogelkijkhut Montferland
Uitzicht Montferland
Uitzicht over Montferland

De Toppentocht wandelroute

Onderweg zien we markeringen, die net iets anders lopen dan onze GPS track. Er is naar blijkt ook een 42,2 kilometer lange Toppenroute wandeling die gemarkeerd staat in het landschap en deels gelijk oploopt met de trailrun route. Een mooie uitdaging voor een zonnigere dag dus! De 30 km lange route trailrun staat niet in het landschap gemarkeerd, de GPX kun je hier downloaden zodat je deze kunt rennen of wandelen. De 42,2 kilometer lange wandelroute staat wel gemarkeerd.

de vreehorst achterhoek
Heerlijk op pad in de Achterhoek!

Conclusie en disclaimer

Wat was het heerlijk mountainbiken en wandelen in de Achterhoek. Het weer gooide op de laatste dag wat roet in het eten, maar maart roert zijn staart en dus kom ik graag nog eens terug om de wandelingen ook met goed weer te maken. Ook enthousiast geworden over de Achterhoek? Bekijk dan hier de fiets- en wandelpagina van de Achterhoek voor de mooiste routes en meer tips.

Wij maakten deze reis in samenwerking met Achterhoek Toerisme. Alle gegeven meningen zijn uiteraard slechts die van mijzelf. Mocht je nog vragen hebben, laat ze dan gerust achter in de comments!