gesponsord,  spanje,  we12hike,  we12test

Getest: Meindl X-SO 30 GTX Surround wandelschoenen

“Ik herken de Nederlanders direct als ze uit het vliegtuig stappen. Zij dragen namelijk als enige volk ter wereld hun wandelschoenen en afritsbroek tijdens hun vlucht.”

Dit kreeg ik ooit te horen van een reisleider waar ik mee samenwerkte bij een van mijn vorige werkgevers. In eerste instantie moest ik keihard lachen maar later drong de wrange waarheid tot me door. Ik ging er op letten (en doe dat inmiddels al 15 jaar sinds ik die opmerking hoorde) en het klopt … wij Nederlanders gaan graag praktisch gekleed op reis. Oftewel niet de zware wandelschoenen in de koffer maar gewoon aan in het vliegtuig, evenals de afritsbroek want een spijkerbroek neem je echt niet mee op wandelvakantie.

Als ik terug kijk op de afgelopen jaren realiseer ik me dat ik er ook zo eentje was die met haar wandelschoenen aan het vliegtuig in stapte. De laatste jaren ben ik daar inmiddels van terug gekomen. Niet alleen zijn het gigantische ondingen maar ik vind het ook gewoon lomp staan. En alhoewel ik echt niet de ijdelheid zelve ben, vind ik dat je toch enigszins stylish op reis kunt gaan, door in ieder geval geen wandelschoenen (en al helemaal geen afritsbroek) te dragen aan boord van een vliegtuig. Tijdens een recente reis naar Scandinavië reisde ik alleen met handbagage en had ik mijn wandelschoenen zelfs aan mijn rugzak gebonden omdat ik ze pertinent niet wilde dragen…

Toen ik dan ook de nieuwste Meindl X-SO 30 GTX Surround schoenen opgestuurd kreeg om uit te testen, maakte mijn hart een sprongetje bij het openen van de doos. Ik was op het kantoor van mijn “echte werk” en scheurde de doos onder toeziend oog van mijn collega’s open. Ik was aangenaam verrast: geen lompe klos maar een relatief hip model dat meer op een sportschoen dan een wandelschoen lijkt. Met een kek kleurtje én nog waterdicht ook… Binnen no-time kwam iedereen even een kijkje nemen (want zo gaat dat in een bedrijf waar bijna alleen maar vrouwen werken) en mijn nieuwe patas werden zowaar goedgekeurd door mijn kieskeurige mede-arbeiders.

Tijdens mijn meest recente (wandel) vakantie naar La Palma testte ik ze uitgebreid. Voordat we aan de eerste wandeling begonnen, bedacht ik me nog snel dat we toch nog wel even een foto moesten maken van de schoenen toen ze nog ongeschonden waren en zo geschiedde, zie hier het resultaat.

meindl-goretex

Zeg nou zelf, dit is best een tof design voor een wandelschoen toch? Ik durf er in ieder geval zonder problemen mee over straat te lopen. Maar goed, het gaat hier niet om design want ik ben geen lifestyle blogger, het gaat om de functionaliteit. Alhoewel het natuurlijk niet slim is om op een wandeling van vier uur direct je nieuwe schoenen aan te trekken, nam ik het risico en eigenlijk ging het best goed. Afgezien van een schuurrandje op mijn hiel vanwege te lage sokken, mag ik zeker niet klagen. Mijn nieuwe stappers volbrachten de wandeltocht van Los Canarios naar Fuencaliente zonder problemen. Het enige probleem waar ik (letterlijk) tegenaan liep is het vele vulkanische zand, waardoor ik om de haverklap mijn schoenen uit moest trekken om ze te legen.

De eerste échte beproeving was de beklimming van de Teneguia kraterrand, een steile klim naar boven én weer naar beneden met een alpien karakter, al was het maar tweehonderd meter. Ik ben geen heldin in afdalen omdat ik soms bang ben dat ik ga uitglijden maar het profiel van de X-SO 30 GTX Surround bleek prima grip te hebben op de rotsen en zo stond ik zonder problemen en glijpartijen alweer snel beneden.

teneguia-crater

meindl-x-gtx-s-30-la-palma

De tweede beproeving was het testen op waterdichtheid. Alhoewel we niet echt verwacht hadden veel regen te krijgen op La Palma, het is tenslotte één van de Canarische Eilanden, hadden we toch een middag pech en kwam het met bakken uit de hemel. Omdat we niet “niks wilden doen” reden we naar het noorden van het eiland om te gaan wandelen door het nevelwoud van El Cubo de la Galga. Dit groene woud staat ook wel bekend onder de naam “het Sprookjesbos van La Palma” en alhoewel regen natuurlijk niet ideaal is, was het wel dé plek waar je wilt zijn als het regent. Over de verharde weg naar het bos werden we kletsnat maar eenmal in het bos, merkten we weinig meer van de neerslag. De regen tikte tegen het bladerdak maar slechts een enkele druppel vond zijn weg naar beneden. Zo liepen we ruim drie uur door het oerbos. Voor de volledigheid liep ik een stukje verderop bij Bosque de los Tilos nog even door een waterval en eenmaal terug bij de auto trok in mijn schoenen uit: kurkdroge sokken.

cubo-de-la-galga

Hallelujah! Mijn perfecte wandelschoen heb ik gevonden. Hip, lichtgewicht, comfortabel en waterdicht. Voor mij is dit alles wat een goede wandelschoen moet hebben. Alhoewel ik de schoenen aangeboden kreeg, zou ik er zeker het bedrag van € 169,95 voor neertellen omdat ik weet hoe fijn een goede wandelschoen is en dat het een investering is die zich altijd weer terugverdiend omdat ze over het algemeen vaak jaren mee gaan.

Ik moet ook nog wel even een minpuntje noemen aan de schoen, want niets is perfect. Dus okee dan maar, de veters zijn heel glad, waardoor je ze minstens dubbel moet strikken om ervoor te zorgen dat ze niet los raken. Maar zoals een ervaren wandelaar betaamt, deed ik dat eigenlijk toch al wel…

Inmiddels behoren de X-SO 30 GTX Surround schoenen tot mijn favoriete wandelschoenen. Ze zijn mee geweest naar ondermeer Zweden, IJsland en Alaska, op deze laatste plek heb ik zelfs de pittige Harding Icefield Trail zonder problemen gelopen door alpien terrein en door de sneeuw. Helaas kunnen ze niet mee naar Nepal (daarvoor heb ik toch echt wat zwaarder schoeisel nodig) maar ik ga ze ongetwijfeld missen…

Meer praktische informatie over deze schoen vindt je op de website van Meindl zelf. Ik kreeg deze schoenen aangeboden van Goretex om te testen tijdens de eerste Blogger Wandertag in Duitsland waar wij aan deelnamen. Helaas was de eerste schoen die werd opgestuurd te groot, waarna ik een ander paar opgestuurd kreeg en ze alsnog testte op La Palma. Alhoewel het een gesponsord artikel betreft, zijn de gegeven meningen uiteraard alleen die van mijzelf.

Edit: we zijn inmiddels een jaar later en één van de schoenen is inmiddels kapot gescheurd. Ik heb contact gezocht met Goretex Duitsland die mij de schoenen aanbood en kreeg tot drie keer toe geen reactie. Meindl heeft ook niet gereageerd na twee mails, Goretex USA reageerde wel, maar kan de schoenen niet vervangen. Afgezien van het feit dat ik teleurgesteld ben de afhandeling van mijn klacht, ben ik van mening dat een schoen van dit prijsniveau nooit binnen een jaar kapot mag gaan…

meindl-x-gtx-s-30

caldera-de-taburiente-hike

Meer lezen? Deze blogs vind je ook vast leuk:
Getest: Columbia Shimmer donsjack
De beste wandelbestemmingen voor beginnende wandelaars
Hoe je voor te bereiden op (je eerste) meerdaagse trektocht

Dank je voor het delen!

4 Comments

• Mirjam

Mooi verslag, ik ben heel benieuwd. Ik heb deze schoenen 2 weken geleden gekocht voor mezelf en nu lees ik dit verhaal. Ik hoop dat ze het bij mij langer uithouden dan 1 jaar. Ik wandel eigenlijk alleen in Nederland op keurige paden ;-), zonder gruis en rotsen, misschien scheelt dat. We gaan het meemaken !!

• anto

Ik denk dat ik gewoon dikke pech had met deze schoenen. Mijn bergschoenen zijn ook van Meindl en gaan al jaren mee. Vond toch wel dat ik het moest melden, vooral omdat de klantenservice erg slecht was. Die van mij zijn dan ook heel Alaska, Tasmanië en Zweden door geweest dus daar kan het ook aan liggen. In ieder geval heel veel plezier ervan!!

• Thijs

Een lichte schoen loopt fijn en gemakkelijk. Maar is natuurlijk minder duurzaam. Je mag hier (ondanks de prijs) niet veel van verwachten. De reizen die je beschrijft zijn behoorlijk pittig voor deze super lichte schoen. Dan is ie na 1 jaar gewoon op. 1 jaar lekker gelopen is het dan waard.

• anto

Daar ben ik het eigenlijk niet zo mee eens, want ik heb nog niet eerder meegemaakt dat schoenen binnen een jaar al kapot gingen. Ik gebruik ze veel, maar daar zouden ze tegen moeten kunnen. Ze hebben soms ook weken in de kast gestaan. Ik wilde het in ieder geval eerlijk gemeld hebben, dan kan de lezer zelf bepalen of ze het aandurven of niet 🙂