duitsland,  Maandoverzicht 2017,  portugal

Maandoverzicht september 2017

En alweer is er een maand voorbij en de herfst is nu echt geland in Nederland, althans zo lijkt het op de Facebook en Instagram pagina’s van mijn vrienden en bekenden. In september wilde ik in eerste instantie de hele maand in Nederland zijn, maar toch kwamen er wat leuke dingen op mijn pad en dus bracht ik de afgelopen dagen wederom in het buitenland door. Terwijl ik dit schrijf zit ik in het vliegtuig van Faro naar Amsterdam. Het is koud, we hebben 45 minuten vertraging en ik zit met mijn knieën tegen de stoel voor me. Oh the joy. Tijd voor het maandoverzicht van september!

Over de blogposts op We12travel

Ik schreef 8 nieuwe blogposts, waarvan eentje het maandoverzicht van augustus. Een gemiddelde van twee per week, lijkt me prima dus. De meest gelezen was mijn persoonlijke update over waarom ik het even helemaal anders ga doen dan gepland, die werd bijna 700 keer gelezen. Twee weken later kwam er een vervolg, dus mocht je benieuwd zijn naar de status van mijn wereldreis, kijk dan hier! Qua oudere artikelen deden wederom De 5 mooiste trektochten ter wereld en De Geierlay Hangbrug het goed. Zelf ben ik heel blij met het uitgebreide artikel over San Marino dat ik schreef en eergisteren publiceerde ik een eerste verhaal uit Zweden, waarin ik vertel over mijn liefde voor dat land en hoe je helemaal niet 100 uur in een vliegtuig naar Alaska hoeft te zitten om pure wildernis te ervaren.

Over de reizen die ik maakte in september

Zoals gezegd had ik me voorgenomen de hele maand september in Nederland te blijven, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. En dus reisde ik halverwege de maand samen met Bregje naar het Westerwald in Duitsland om een deel van de Westerwald Steig te lopen, één van de Top Trails of Germany. In drie dagen liepen we zo’n 60 kilometer op verschillende delen van de trail. Ondanks het slechte weer (regen, regen en nog eens regen) hebben we het ontzettend leuk gehad en kan ik weer een mooie Top Trail aan mijn collectie toevoegen. Daarna reisde ik samen met mijn IJslandse vriendin Birna dus naar de Algarve. We wandelden, gingen fietsen, bezochten het meest zuidwestelijke puntje van Europa en brachten aardig wat tijd aan het zwembad van onze accommodatie door. Alhoewel ik het een leuke reis vond, heeft deze me ook doen inzien dat dit ik toch meer een liefhebber ben van Noord-Europese bestemmingen en ruige, wilde natuur. Het zal jullie vast niet verbazen, de kou en het onherbergzame past toch iets beter bij mij …

wandelen op de westerwaldsteig

Over de kilometers die ik wandelde

Met mijn challenge om 1.000 kilometer te lopen dit jaar gaat het best goed. In september maakte ik aardig wat tochten. Zo liep ik met Liz van Hiking with Liz een rondje door Utrechtse Heuvelrug Nationaal Park, deed ik regelmatig een rondje Posbank / Veluwezoom en liep ik met Carolien van Dream the World een mooi stuk in de Loonse en Drunense Duinen NP. Daarnaast maakte ik dus de nodige kilometers op de Westerwald Steig en liep ik een stukje van de Via Algarviana, waardoor ik nu op 830 kilometer zit. Die 1.000 ga ik dus zeker wel halen dit jaar.

wandelen loonse en drunense duinen

Over 1 oktober

Het is vandaag dus 1 oktober en de dag dat mijn vader 89 geworden zou zijn. Enkele weken geleden werd zijn grafsteen dan eindelijk geplaatst en dat was een moeilijk moment. Ik kan nu dit is ‘afgehandeld’ in ieder geval wel met een gerust gevoel mijn volgende reis gaan maken. Vandaag zal ook nog wel een lastige dag worden (vooral omdat dit het eerste jaar is, dat hij er niet meer is) maar daarna zijn er tot de kerst als het goed is even geen dagen meer die op welke manier dan ook kut zijn om door te komen. Overigens merk ik dat ik sinds zijn overlijden een stuk minder last heb van vliegangst. Waar ik eerder met hartkloppingen in het toestel zat tijdens de start en landing of wanneer er turbulentie is, is mijn gedachte nu ‘als we dan neerstorten, zie ik in ieder geval mijn vader weer.’ Een rustgevende gedachte, waardoor ik meer op mijn gemak in het vliegtuig zit.

Over mij persoonlijk en mijn reis naar Bali

Gezien het feit dat mijn persoonlijke blog over het niet maken van mijn wereldreis zoals gepland zoveel bezoekers heeft getrokken, denk ik dat jullie vast benieuwd zijn hoe het nu met mij gaat. Bali staat dus voor de deur en ik hoop daar zoals ik eerder al zei een stukje innerlijke rust terug te vinden die ik het afgelopen jaar ergens verloren ben. Ik krijg veel vragen/opmerkingen van mensen over de situatie op Bali en de vulkaan die daar op uitbarsten staat. Als er één ding is dat ik het afgelopen jaar wel heb geleerd, is het om me over dit soort dingen geen zorgen meer te maken want er is toch niks dat ik kan veranderen aan de situatie. Als ie tot uitbarsting komt en ik niet kan vliegen, so be it, dan maar niet. Als ie tot uitbarsting komt als ik daar ben, dan zie ik dan wel weer verder. Ik vind de berichtgeving erg paniekerig dus maak je over mij vooral geen zorgen, ik let goed op mezelf en loop niet in zeven sloten tegelijk.

coca cola bali

Daarnaast mag ik niet klagen over hoe het nu allemaal gaat. We12travel loopt goed, ik heb weer plezier in het schrijven en ik heb leuke nieuwe plannen voor de toekomst. Veel wil ik daar nu nog niet over kwijt, omdat ik inmiddels wel heb geleerd dat het niet altijd handig is om alles van de daken te schreeuwen. Als de tijd daar is, horen jullie dat vanzelf. Het wordt in ieder geval heel leuk en het geeft me een aantal mooie dingen naar uit te kijken de komende maanden.

Over blogger-meetings enzo

Het leek wel of september de maand van de blogger meetings was. Zoals gezegd ging ik wandelen met Liz, Bregje en Carolien en had ik binnen 24 uur twee meet-ups op verschillende plekken in het land. Op vrijdagavond met een groep van ca. 10 bloggers in Deventer en een een dag later in Utrecht met 4 medebloggers. Ohja en ik ging ook nog borrelen met Milou van Explorista, die inmiddels voor onbepaalde tijd naar het buitenland is vertrokken. Zo stoer! Veel mensen vragen mij ‘wat doe je nou eigenlijk op zo’n bloggers-meeting.’ Nou allereerst is het natuurlijk super gezellig om elkaar in real life te zien. In mijn directe omgeving zijn niet zo veel mensen die ver en vaak reizen, dus is het fijn om met een aantal gelijkgestemden lekker te kunnen praten over je ervaringen en plannen. Daarnaast moet je het zien als een soort van uitje met collega’s, want dat zijn we immers van elkaar. Het is fijn om met elkaar te kunnen sparren, ervaringen uitwisselen en om advies te kunnen vragen. Plus het is vaak gewoon heel erg gezellig, een aantal van deze meiden zijn inmiddels mijn ‘blogvriendinnen’ geworden.

Over andere inspirerende blogs die ik las

Heel eerlijk gezegd, las ik deze maand niet zo veel. Een post die ik je zeker kan aanraden om te lezen is deze van medeblogger Jenny over het ‘leven als blogger’ en waarom ze geen digital nomad wilt zijn. Ik merk dat de term digital nomad steeds meer gehyped wordt en ondanks dat ik pas 3 maanden een dergelijke nomad ben, gebruik ik de term nu al nauwelijks meer omdat ik toch steeds uitleg moet geven en commentaar krijg. Ook leuk om te lezen was het verslag van Liz dat ze maakte over onze wandeltocht over het Hollands Kustpad trouwens.

portugal

Ik eindig maar weer met een lijstje. Mijn meest populaire Instagram foto laat ik deze keer even weg, want ik ben een beetje klaar met Instagram als social media middel. Ik weiger daar namelijk te betalen voor zichtbaarheid en dat vinden ze niet zo leuk geloof ik.

– Mooiste reismoment: Met de auto naar het meest zuidwestelijke punt van Europa rijden.
– Minst mooie reismoment: Anderhalf uur op je bagage moeten wachten op Schiphol (say what?)
– Gezelligste moment: De avond dat Bregje en ik drank bleven krijgen van de eigenaar van het hotel.
– Meest teleurstellende moment: Alle regen in Duitsland. Niks aan te doen helaas.
– Mooiste wandeling: Die door de Holzbachschlucht op de Westerwald Steig
– Pijnlijkste moment: Geen deze keer.
– Meest gênante moment: Ook geen. Ik heb me best netjes gedragen deze maand, denk ik.
– Afgestreept van de bucketlist: De Algarve.
– Aantal kilometers gewandeld: iets van 150.
– Aantal uur in het vliegtuig: 5
– Aantal vluchten: 2 – van Amsterdam naar Faro en v.v.
– Aantal airlines mee gevlogen: alleen Transavia

En verder … hmmm dit was het wel zo’n beetje. De komende week vertrek ik dus naar Bali en voor die tijd ren ik van hot naar her om nog allerlei mensen te zien en/of te spreken. Ohja en ik heb Netflix genomen dus ik zit regelmatig op de bank te bingen. Of nouja, ik kijk dan 1 of 2 series achter elkaar want dat vind ik wel genoeg. Momenteel ben ik (nog steeds) bezig met Orange is the new Black. Erg cool trouwens. Hoorde al wel dat Netflix op Bali niet schijnt te werken helaas maar daar verzin ik wel iets op. De volgende update komt dus als het goed is vanuit Azië. Tot dan of tot in een andere blog!

Meer lezen? De volgende blogs vind je ook vast leuk:
Maandoverzicht augustus 2017
Persoonlijk: over mijn gewijzigde wereldreis plannen
Anto aan het einde van de wereld bij Harding Icefield

Volg me voor een dagelijkse dosis outdoor & adventure inspiratie op Instagram en Facebook!

Dank je voor het delen!

YOU MAY ALSO LIKE

Anto is een actieve dertiger die het liefst buiten op pad is en het avontuur op zoekt. Ze reist zo'n 100 dagen per jaar, in combinatie met een full-time baan. Ze houdt van hiken, goede wijn en is meestal met een iPhone in haar hand te vinden. Favoriete bestemmingen: Nieuw-Zeeland, Patagonië, Oostenrijk en Alaska

8 Comments

• Integrated Expat

Mijn 82-jarige vriendin vliegt ook deze week naar Bali, waar ze oorspronkelijk vandaan komt. Dus als je toevallig naast een kwieke Indonesische tante die Irene heet zit, doe haar de groeten van Sarah. Zoals ze zegt, “We zien wel hoe het gaat.” Veel plezier in Bali.

Jouw blogs zijn altijd zo inspirerend. Het lijkt me erg leuk om naar een bloggersmeeting te gaan, maar ze zijn altijd aan de andere kant van het land (ben ook geen echte travel blogger, ha ha) en bovendien hoor ik er alleen maar over na afloop! Dus, als er ooit een bloggermeeting in Arnhem of Nijmegen komt, dan wil ik wel meedoen. De WordPress meetings zijn veel te technisch voor mij.

• anto

Ahhh wat leuk zeg! En dank je, leuk om te horen! Stuur me je gegevens en ik houd je zeker op de hoogte van eventuele meetings in Arnhem, alleen ben ik wel weinig in het land de komende tijd helaas … WordPress weet ik zelf ook niet zoveel van trouwens, mijn ex heeft e.e.a. opgezet en als ik vragen heb, vraag ik mijn broertje 🙂

• Ellen

Ik wou dat ik een digital nomad was haha! Gewoon een hip woord voor iets heel simpels: vrijheid en gaan en staan waar je wilt!!! Wanneer vertrek je naar Bali?? Heeeeeeel veel plezier!! Je gaat t fantastisch vinden (ehm als je de toeristische party plekken maar mijd!) x

• Jessica

Haha ja zelfs als je het rustiger aan wilt doen met reizen blijft het toch kriebelen om eropuit te trekken hè ;p Alvast heel veel plezier op Bali gewenst! Denk je trouwens in januari bij de Vakantiebeurs te zijn? Ik dan weer in het land en het zou leuk zijn om je weer eens te zien! 🙂 Of om een keer te wandelen/koffie te drinken/vul zelf maar in haha ;p

• anto

Jaaa erg he … wil hier op Bali ook steeds vanalles doen en moet dan echt tegen mezelf zeggen ‘nee, nu ga je eerst werken!’ hahaha. En nee, ik ben in januari in Nieuw-Zeeland, dus ben er niet op de Vakantiebeurs. Lopen we elkaar weer mis jammer genoeg!

• Carolien

Heel veel plezier op Bali. Lekker relaxen. De wandeling in De Loonse en Drunense duinen vond ik erg mooi! Met plezier daar gewandeld. Wie weet tot een andere bloggers meeting elders in het land.