Lang weekend Lapland met vriendinnen
finland,  we12inspire

Lang weekend Lapland: een super originele vriendinnen-trip

Op zoek naar een bestemming voor een weekendje weg met vriendinnen, maar uitgekeken op bestemmingen als Londen, Berlijn of Ibiza? Denk dan eens aan een lang weekend Lapland! Met vriendin Sandra maak ik elke paar jaar een avontuurlijke weekend-trip. Vijf jaar geleden gingen we samen naar IJsland en hadden we dikke schik. Toen ik afgelopen zomer vroeg aan Sandra wat ze graag nog eens zou willen, was het antwoord ‘ik zou weleens iets met huskies willen doen.’

En zo ging ik op zoek naar een Fins Lapland reis van maximaal vier dagen. Ik vond deze op de site van Askja Reizen. We besloten uiteindelijk een 4-daagse reis naar Hotel Herkko te boeken, inclusief sneeuwscootersafari en hondensledetocht. Bij deze mijn verslag!

Lang weekend Lapland met Askja Reizen
Bij de Finn-Jann huskyfarm

Reis naar Lapland

Vliegen naar Lapland kan snel en makkelijk. Wij vlogen met Finnair via Helsinki naar Oulu, de zuidelijkste aanvlieghaven voor een Fins Lapland reis. De vlucht naar Helsinki duurde iets langer dan twee uur en de doorvlucht net iets langer dan een uur, oftewel al met al waren we zo’n 3.5 uur in de lucht. Ook de overstap in Helsinki verliep snel en soepel en zelfs onze bagage kwam, ondanks de overstap van slechts 50 minuten, gewoon mee.

Waar ligt Lapland?

Lapland spreidt zich uit over de noordelijkste provincies van Noorwegen, Zweden, Finland en zelfs een stukje van Rusland. Het meest bekende deel van Lapland is Fins-Lapland, dit komt mede doordat de noordelijkste provincie van Finland Lappi (Lapland) heet. Verwar dit niet met het Zweedse Laponia, een natuurgebied in Zweeds-Lapland dat ondermeer de nationale parken Sarek en Stora Sjöfallet omvat.

Omdat Oulu relatief zuidelijk ligt (als je op de landkaart kijk net boven het midden van Finland) kwamen we niet aan in Lapland. Onze verblijfplaats Taivalkoski, ten noordoosten van Oulu en richting de grens met Rusland, ligt net op de grens met Lapland. We waren dus technisch gezien soms net wel en soms net net niet in Lapland.

Meer lezen over Zweeds Lapland? Check dan hier mijn artikelen over de Kungsleden trektocht die ik maakte in het hoge noorden van Zweden.

Aankomst in Oulu en transfer naar Taivailkoski

Alhoewel het pas 16:00u ‘s middags is wanneer we landen in Oulu, is het er al donker. Omdat we alleen met handbagage reisden staan we binnen no-time in de aankomsthal, waar we opgewacht worden door Lasse. Hij brengt ons naar Hotel Herkko op 165 kilometer ten noordoosten van waar we geland zijn. Normaal gesproken is dit zo’n twee uur rijden, maar vandaag zal de rit langer zijn aangezien het hevig sneeuwt en de wegen glad zijn. Zelfs hier in Finland staan de waarschuwingsborden langs de snelweg aan om bestuurders te manen rustig te rijden

We volgen de snelweg maar kort en na nog geen kwartier zitten we op de doorgaande tweebaansweg van Oulu naar Kuusamo, het andere vliegveld in Lapland waarop je kunt aanvliegen als je naar Taivalkoski gaat. Ondanks de sneeuwstorm verloopt de rit voorspoedig en zijn we halverwege de avond in Hotel Herkko.

Hotel Herkko is een kleinschalig familiehotel net buiten het dorp Taivalkoski dat vlakbij de lokale skipiste ligt. We worden op hartelijke wijze ontvangen en krijgen meteen ons programma voor de komende dagen. Morgen gaan we op sneeuwscootersafari en de dag erna mogen we met de huskies op pad.

Het is behoorlijk koud in Lapland. Wanneer wij er zijn gemiddeld zo’n -15 graden Celcius. Meer tips over kleding en wat mee te nemen, geef ik je verderop in dit artikel.

weekend lapland met vriendinnen
Komt die jas met bontrand ook nog eens van pas …

Een sneeuwscootersafari in Lapland

Omdat we maar twee volle dagen in Lapland hebben, zijn de twee belangrijkste activiteiten inbegrepen in deze reis, namelijk sneeuwscooteren en een husky-tocht. Beiden had ik al eens gedaan in Zweden jaren geleden, maar dat waren relatief korte trips. Nu zijn het volledige dagexcursies of althans, je bent een uur of 4/5 onderweg. Veel langer lukt ook niet in verband met het beperkte aantal uren daglicht, het wordt namelijk pas rond 09.00u licht in deze tijd van het jaar (eind januari). En om 15.00u begint het alweer te schemeren.

Gids Jussi neemt ons mee op sneeuwscootersafari. De enige andere gasten die ook mee gaan is een Duits stel, we krijgen dus bijna ‘privé-les’. Voordat we op reis gingen hebben we de sneeuwscooter extra verzekerd en het eigen risico afgekocht via Askja Reizen omdat we niet het risico wilden lopen de sneeuwscooter op welke manier dan ook te beschadigen en met een hoog eigen risico (bijna 1.000 euro) te maken krijgen.

Na een korte uitleg gaan we op pad. Ik besluit als eerste te besturen (je gaat met twee personen per scooter) en in het begin is het nog een beetje onwennig. Van de vorige keer kan ik me herinneren dat ik het best zwaar vond en er is net de afgelopen nacht een enorm pak sneeuw gevallen, waardoor er geen spoor meer ligt.

Jussi schiet er vandoor en ik heb moeite hem bij te houden, maar gelukkig wacht hij regelmatig tot we als groep weer bij elkaar zijn. Het is bijzonder hoe een sneeuwscooter zich door het besneeuwde landschap manoeuvreert. Meehangen als je door de bocht gaat is noodzakelijk en soms even wennen.

Na een kilometer of tien wisselen we en kan Sandra de scooter besturen. Het deel dat volgt gaat over wat een meer lijkt (het blijkt later een bevroren moeras te zijn) en dat gaat harder dan over de smalle bospaden. Maar … hier staat ook een enorme wind en alhoewel we een thermo overall dragen, lijkt de wind toch door te dringen tot in de kleinste kieren. Vooral de handen hebben het zwaar.

sneeuwscooteren tijdens je weekend lapland
Met Sandra op de sneeuwscooter
Onderweg in Lapland
Onderweg door de bossen
het witte landschap van fins lapland
Het witte landschap van Fins Lapland

Pauze in de sneeuw

Niet veel later komen we bij een hutje uit. Hier stoppen we voor de lunch. Normaal gesproken maken ze buiten een vuur, maar vanwege de enorme wind en sneeuwval gaan we naar binnen. Jussi steekt de kachel aan en al snel wordt het lekker warm. We roosteren onze worstjes en tosti’s in de haard en nadat we gegeten hebben, vertrekken we weer.

Na de lunch doen we nog enkele smalle bospaadjes en waan ik me daadwerkelijk in winterwonderland. De bomen zijn bedenkt met een dikke laag poedersneeuw en het lijkt onwerkelijk hoe maagdelijk wit het landschap hier is.

Dan ineens verliezen we de controle over de sneeuwscooter en eindigen we naast het pad in de tiefschnee. We staan diep vast en hebben geen idee hoe er weer uit te komen, dus vertrouwen erop dat Jussi ons vanzelf een keer komt halen. Wij waren namelijk de achterste scooter en aangezien je afstand moet houden, heeft hij ongetwijfeld niet meteen opgemerkt dat we er niet meer zijn.

Een paar minuten laten horen we inderdaad een sneeuwscooter aankomen en Jussi lijkt te lachen omdat we zo diep in de sneeuw staan. Hij is blij dat we niet zelf aan het stuntelen gegaan zijn om eruit te komen maar gewacht hebben op zijn hulp. Hij stuurt zijn scooter behendig voor die van ons en maakt een spoor, zodat we zonder al te veel problemen uiteindelijk weer op het juiste pad komen.

Pauze bij een meer
Pauze in de sneeuw bij een bevroren meer
Worstjes opwarmen
Worsten grillen bij de haard
Onderweg op de sneeuwscooter in Lapland
Onderweg op de sneeuwscooter

Op pad met de huskies

De volgende dag is het tijd om met de huskies op pad te gaan, een hoogtepunt voor de meesten. De Finn-Jann huskyfarm bevindt zich op ongeveer een kwartiertje rijden van het hotel vandaan. Hier aangekomen zijn er nog wat andere groepen en uiteindelijk gaat onze groep met drie sledes op pad. Sandra en ik worden gevraagd direct achter de sneeuwscooter te gaan, als eerste slede dus.

Een slede besturen is niet ingewikkeld, maar het is ook niet altijd makkelijk. De honden willen namelijk enorm graag en vooral in het begin moet je echt met de rem erop besturen om ervoor te zorgen dat je niet te hard gaat. Maar … in bochten mag je juist niet of nauwelijks de rem indrukken omdat de bocht dan wordt afgesneden. Dit zorgde in het begin voor hilarische situaties waarbij we soms bijna uit de bocht vlogen.

Goed, niet remmen in de bocht dus en juist wel remmen als je heuvelaf gaat. Uiteindelijk kregen we de slag te pakken en maakten we de meest scherpe bochten zonder al te veel moeite. Omdat ik al meerdere keren op een hondenslede had gestaan, heb ik Sandra het grootste deel laten sturen en zelf voornamelijk in de slede gezeten.

Lapland reis
Met de huskies door het bos

Lunchpauze in het bos

Deze keer is de lunch wel middenin het bos. Bij een vuurplaats, die onder een dik pak sneeuw ligt, worden de huskies vast gelegd en nemen wij een uurtje pauze. Ook hier wordt er weer een heerlijke maaltijd voor ons warm gemaakt maar eerlijk is eerlijk, ik wil liever met de huskies knuffelen. En dus zit ik de meeste tijd met de honden te spelen en foto’s van ze te maken.

Na de lunch volgt nog een stuk van de tocht, waarna we rond de schemer weer bij de huskyfarm terug kwomen. Hier staat warme koffie en thee voor ons klaar, zeer welkom omdat het toch wel behoorlijk afgekoeld was inmiddels.

Uiteindelijk maakten we een toch van zo’n 25 kilometer. Op topsnelheid gingen we zo’n 15-20 kilometer per uur. Per slede zijn er 6 honden en het is prachtig om te zien hoe ze connecten met elkaar. In onze groep zaten een broer en zus die continue aan het ‘bekvechten’ waren, maar waren er ook honden die heel trouw gingen liggen en poseerden voor de foto. Elke husky heeft, net als mensen, een eigen uiterlijk en karakter. Zo zijn ook de bruine honden die je op de foto’s ziet ook huskies, die zijn niet zoals je wellicht denkt, altijd zwart met wit en blauwe ogen.

tijdens de pauze weekendje Lapland
Knuffelen met de huskies tijdens de pauze
weekendje lapland finland
Tijdens de pauze in het bos
over een bevroren meer
Met de huskies over een bevroren meer
Deze dame weet hoe ze moet poseren …

Handig om te weten over de huskytocht

– De slede besturen is hartstikke leuk en avontuurlijk, maar ook hard werken! Vooral in het begin, als de honden nog vol energie zitten, gaat ie keihard en moet je veel bijremmen.
– De honden zijn druk en soms heftig, maar vaak ook heel erg lief. Vooral tijdens de pauze wanneer ze afkoelen in de sneeuw zijn ze zeer knuffelbaar. Check altijd met de begeleider of het okee is om ze te knuffelen, dit kan vooral goed aan het einde van de tocht en in de pauze.
– En dan last but not least … het stinkt! Tijdens de tocht doen de huskies gewoon hun behoefte en laten ze enorm veel scheten. Je merkt het vanzelf als je met ze op pad gaat. Gelukkig compenseert de frisse lucht van Lapland de geurtjes van de honden.

huskies in de sneeuw
Tijdens de pauze zijn de huskies vaak rustiger en knuffelbaar

Waarom een huskytocht in Lapland doen en niet ergens anders?

Je kunt tegenwoordig op steeds meer plekken waar je kunt wintersporten ook een husky-tocht maken. De keren dat ik het eerder deed (in Alaska en Zweden) was het vaak een rondje ‘door het park’ of tussen de skiliften door. Dit vond ik best leuk, maar door de wildernis van Lapland stuiven met de huskies is toch wel echt zoals het mijns inziens hoort te zijn. Zonder skiliften, andere mensen en rondjes door het park … Echt een keer doen dus!

Een verblijf in Hotel Herkko

Je verblijft in Hotel Herkko op basis van volpension. Elke avond staat er een buffet voor je klaar. Het avondeten is eenvoudig maar zeer smaakvol. We doen ons vooral tegoed aan salades en een Lapse stoofpot. Als drankje kunnen we kiezen uit water of een soort van lokale gebrouwen alcohol-vrij bier, andere dranken zijn tegen betaling verkrijgbaar.

Daarnaast kun je doorlopend koffie, thee en koekjes pakken uit het restaurant. Het uitgebreide ontbijt is ook in buffetvorm en biedt ook voldoende verse producten en fruit.

Zoals gezegd is Hotel Herkko een kleinschalig hotel. De kamers zijn eenvoudig maar netjes ingericht en zeer ruim. De eetzaal is klein en intiem, je kunt er ‘s avonds heerlijk opwarmen bij het haardvuur. Er is een zwembad en fitness centrum (waar ook de inwoners van het dorp gebruik van kunnen maken) en er zijn eenvoudige sauna’s, gescheiden voor mannen en vrouwen. Tegen een meerprijs kun je gebruik maken van een privé-sauna en jacuzzi, de kosten hiervoor bedragen ca. € 60.

Hotel Herkko
Hotel Herkko in Taivalkoski

Kleding voor Lapland … mijn tips!

Voor een weekendje Lapland heb je eigenlijk niet veel bijzonders nodig, aangezien je alle kleding die je nodig hebt voor je excursies te leen krijgt. Of althans, je krijgt een thermo overall. Deze zorgt ervoor dat je eruit ziet als een Michelin poppetje, maar het over het algemeen wel lekker warm hebt. Handschoenen en laarzen krijg je ook te leen. Onder deze overall droeg ik een thermolegging en een fleecetrui. Daarnaast had ik zelf nog een muts bij me (leuke mutsen voor vrouwen hebben ze van Barts), een warme buff mee en dikke sokken van Socks voor in mn laarzen.

Mocht je buiten de excursies om nog naar buiten gaan (wij maakten regelmatig even een korte wandeling in de ochtend of de avond) dan raad ik je aan om een dikke winterjas mee te nemen, ik droeg deze jas van Fjällräven. Daarnaast had ik deze Sorel snowboots meegenomen, die een goed profiel hebben waarmee je zonder problemen door de sneeuw kunt banjeren.

Kleding Lapland
Kledingadvies Lapland: warm, warm en warm!

En … hoe zit het met het Noorderlicht

Eén van de redenen waarom wij naar Lapland wilden, was het Noorderlicht. Ik ben al zes keer in regio’s geweest waar ik in de winter mogelijk het Noorderlicht kon zien (3 x winter IJsland, 1 x winter Alaska en 2 x winter Zweden) en guess what … ik heb het nog nooit echt gezien. Met echt gezien bedoel ik dan de groene banen die je aan de lucht ziet dansen zoals je op foto’s ziet.

Ik weet uiteraard wel dat het zien van het Noorderlicht nooit gegarandeerd is, maar had stiekem wel op was geluk gehoopt deze keer. Helaas was het gedurende de hele reis zwaar bewolkt en sneeuwde het, dus was de kans om het Noorderlicht te zien nihil. Ik merkte wel een stukje teleurstelling bij mezelf hierin. Dus vandaar dat ik naar jullie, mijn lezers, graag eerlijk wil zijn en duidelijkheid schep over het feit dat de kans ook reëel is dat je geen Noorderlicht ziet tijdens je Lapland reis.

Conclusie en disclaimer

Ondanks dat we dus geen Noorderlicht hebben gezien, hebben we wel een heerlijke reis gehad. Met een voorliefde voor noordelijke bestemmingen is het natuurlijk ook niet moeilijk om het naar je zin te hebben in zo’n bijzonder gebied. Een bezoek aan Lapland kan ik iedereen van harte aanbevelen en is echt een once-in-a-lifetime investering. Askja Reizen compenseert trouwens wanneer je via hen boekt je CO2 uitstoot van de vlucht!

Ik maakte deze reis op eigen kosten, maar kreeg wel een korting van Askja Reizen in ruil voor dit artikel. Uiteraard zijn alle gegeven meningen slechts die van mijzelf. In dit artikel staan affiliate links, mocht je via een dergelijke link een aankoop doen dan ontvang ik mogelijk en zonder extra kosten voor jou een bescheiden commissie.