kungsleden hike
we12hike,  zweden

Kungsleden trail: avontuur in de Zweedse wildernis

Welkom bij dit uitgebreide artikel over de Kungsleden Trail. Van sommige hiking trails weet je gewoon dat je die gewoon een keer wilt lopen. Omdat je er ooit eens over gelezen hebt of omdat ie steevast genoemd wordt in toplijstjes met beste meerdaagse hikes bijvoorbeeld. De Kungsleden is er daar eentje van. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik op het idee kwam om de Kungsleden een keer te lopen. Waarschijnlijk nadat ik er een keer over had gelezen in een outdoor magazine. Bij deze het verhaal van ons eerste deel op de trektocht: de sectie van Ammarnäs naar Hemavan.

Zweden voor beginners

Heb jij het plan opgevat om voor het eerst naar Zweden op vakantie te gaan? Goede keuze, want grote kans dat je net zo gek wordt op dit land als ik.

Ooit was ik zelf een beginner. In 2015 om precies te zijn. Sindsdien reisde ik elk jaar naar Zweden en sinds 2023 woon ik in Zweden. In het e-book Zweden voor beginners vind je alles wat je wilt weten over je eerste keer naar Zweden, geschreven door een local (me!).

Ook deel ik veel van mijn eigen ervaringen en dingen die ik graag zelf had willen weten toen ik in 2015 voor het eerst op reis ging in Zweden.

Bekijk het e-book hier

Over de Kungsleden trail

De Kungsleden Trail, oftewel het Koningspad, is de populairste meerdaagse hike van Zweden. Hij begint in Abisko boven de Poolcirkel en loopt zuidwaarts naar het bergdorp Hemavan. Je kunt hem grofweg in vijf secties opdelen:

1. Abisko – Nikkaluokta
2. Nikkaluokta – Vakkotavare
3. Saltoluokta – Kvikjokk
4. Kvikkjokk – Ammarnäs
5. Ammarnäs – Hemavan

De totale lengte van de Kungsleden trail is meer dan 400 kilometer. Er zijn mensen die de trail in één keer doen, maar je kunt hem ook prima in aparte secties lopen. Tijdens onze road- en hikingtrip in Scandinavië liepen wij twee delen van de Kungsleden: van Kvikkjokk naar Saltoluokta en van Ammarnäs naar Hemavan. De sectie van Abisko naar Nikkaluokta, ook wel het deel bekend van de Fjällräven Classic, liepen we in de zomer van 2021.

Het is geen ultiem zware trail maar je bent wel sterk afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden en het weer. Wij liepen beide secties in een van de warmste zomers die Zweden ooit gekend heeft waardoor er op de volledige trail een verbod voor vuur en (gas)branders gold. Er zijn echter ook verhalen van hikers die in de zomer in een sneeuwstorm terecht komen. Bereid je dus op alles voor!

Aankomst in Hemavan

Omdat we maar liefst vijf weken op roadtrip zijn in Scandinavië, hebben we vooraf niks gepland. Je hoeft namelijk geen reserveringen te maken voor de Kungsleden of een permit te hebben. Daarnaast willen we ons niet al te veel vastleggen van tevoren om zo flexibel mogelijk te kunnen reizen. Onze Volvo hebben we omgebouwd tot een kampeerauto zodat we overal kunnen slapen waar we willen en daarnaast hebben we al onze kampeerspullen meegenomen zodat we ook in een tentje kunnen overnachten. Mijn wandelmaartje heeft het deel Ammarmäs – Hemavan eerder gelopen en was er zo enorm van onder de indruk dat de keuze snel gemaakt was om dit deel van de Kungsleden trail nogmaals te lopen.

Bij aankomst in Hemavan komt de regen met bakken uit de hemel. Goed voor de natuur want er zijn overal bosbranden in dit deel van Zweden, maar minder leuk voor ons uiteraard. Hemavan is een klein bergdorpje dat in de winter populair is om te skiën en in de zomer populair is bij wandelaars en vissers. Het geheel doet wat toeristisch aan maar ach, dat hoort er ook een beetje bij.

Vervoer van Ammarnäs naar Hemavan

We weten dat we ergens de komende dagen willen beginnen met de hike van Ammarnäs naar Hemavan of omgekeerd, maar moeten eerst nog uitzoeken hoe het zit met het vervoer. Als we de auto achterlaten aan het einde van de ene kant, moeten we daar weer terug zien te komen. Er blijkt een bus te gaan maar die doet er met overstap een hele dag over. We besluiten voor de deluxe optie te gaan: per helicopter!

We doen een paar belletjes met diverse helicopter maatschappijen en hebben uiteindelijk beet bij Arctic Air. Ze kunnen ons morgen afzetten in Ammarnäs voor een bedrag van € 170 per persoon. Even twijfelen we want het is een fors bedrag, maar al snel besluiten we ervoor te gaan. Het is ten slotte vakantie. We bevestigen onze vlucht telefonisch en doen die middag de laatste inkopen voor we de volgende dag dan écht aan het avontuur gaan beginnen.

Per helicopter naar Ammarnäs

De volgende ochtend parkeren we de auto bij het Hemavan Fjällstation (bergstation) en lopen met onze volle rugzakken naar de plek waar we om 12.00 uur opgepikt worden. We zijn niet de enigen, er staat nog een gezin en een groepje Zweedse hikers te wachten. We wachten maar om 12.30 uur is er nog steeds geen helicopter te bekennen. Voorzichtig vragen we aan de andere wandelaars of zij ook wachten op de helicopter van Arctic Air. Dit blijkt zo te zijn, we staan dus gelukkig op de juiste plek.

Rond 13.00 uur horen we een steeds dichterbij komend geluid dat klinkt als dat van een helicopter, die niet veel later pal voor onze neus landt. De jonge piloot verontschuldigt zich voor de vertraging, maar er was een dringende vlucht tussendoor gekomen die hij eerst moest uitvoeren. Hij verdeelt ons in twee groepen: het gezin gaat eerst, daarna gaan wij en de andere wandelaars.

Na nog een dik half uur wachten is de helicopter terug en om 13.45 uur stappen we dan eindelijk aan boord van de vlucht naar Ammarnäs, aan de andere kant van de bergen. We zitten nog maar net en we stijgen al op, direct omhoog richting de bergen. Onder ons glijdt het landschap voorbij en zien we af en toe zelfs een rendier wegschieten. Ik zit voorin naast de piloot en hij wijst me diverse herkenningspunten, waaronder de berghutten onderweg en een aantal meren. Zo’n twintig minuten later staan we aan de grond in Ammarnäs en gaat onze wandeling beginnen!

Helicopter Hemavan - Ammarnäs
In de helicopter van Hemavan naar Ammarnäs
Vliegen naar Ammarnäs
Onderweg naar Ammarnäs
Aigertstugan
Aigertstugan vanuit de lucht

Wandeling van Ammarnäs naar Aigertstugan

Na de landing in Ammarnäs lopen we nog even binnen bij de lokale (en enige) kroeg voor een biertje en daarna gaan we op pad. Het mooie aan de Kungsleden is dat je er gewoon mag wildkamperen en omdat we naar de auto teruglopen, hebben we dus geen vast wandelschema in gedachten: we lopen gewoon tot we geen zin meer hebben.

Dit neemt niet weg wat we een globale planning hebben, maar onze uiteindelijke kampeerplekken zijn mede afhankelijk van het weer en waar we stromend water kunnen vinden. Vandaag willen we in ieder geval de bewoonde wereld verlaten en het gebergte in gaan.

Ammarnäs is niet groot en binnen no-time lopen we het gehucht uit, de Kungsleden op. Het zonnetje schijnt volop en de benen voelen wat wiebelig vanwege het biertje dat we net op hebben. Zodra we op de trail zijn, maakt mijn hart een sprongetje. Ik wil de Kungsleden al zo lang doen en nu gaat het eindelijk gebeuren!

Het eerste deel van de hike is weinig interessant en voert ons vooral door de bossen. Het is er relatief warm en dus lopen we in een t-shirt. We klimmen gestaag, komen langs klaterende beekjes en stijgen uiteindelijk boven de boomgrens uit. Achter ons ontvouwt zich een prachtig panorama en zo’n drie uur na het verlaten van Ammarnäs zijn we op de bergkam uitgekomen. In de verte doemt de Aigerstugan op. Eigenlijk willen we niet in de buurt van een hut slapen, maar het uitzicht vanaf de kam is zo mooi dat we besluiten om achter een heuvel en buiten het zicht van de hut de tent op te zetten.

Start van de hike in Ammarnäs
Osprey rugzakken
Het uitzicht op dag 1

Van Aigertstugan naar Servestugan

De volgende ochtend staan we op en is het aanzienlijk koeler dan gisteren. De zon schijnt nog steeds, maar een lange broek en trui zijn geen overbodige luxe. We pakken onze spullen in en lopen de vallei achter de Aigerstugan in. Vanaf hier klimmen we langzaam maar zeker naar alpien terrein, over een rotsachtig pad. Eenmaal boven aangekomen wordt de trail vlakker en lopen we langs diverse bergmeren. Hierna volgt een flinke afdaling naar de volgende vallei.

In de uren die volgen genieten we intens van de eindeloze vergezichten over het Vindelfjällens Natuurreservaat. We turen de horizon af op zoek naar elanden en rendieren en besluiten de tent op ongeveer een uur lopen voor de volgende hut op te zetten, aan de voet van de berg Vuomatjånkka.

Door alpien terrein op de Kungsleden hike
Het alpiene terrein van de Kungsleden
Onze kampeerplek net voor Servestugan

Een monsteretappe naar Tarnasjön

We zijn al vroeg wakker dus na een goede bak koffie pakken we opnieuw de boel in en lopen we verder. Er volgt wederom een mooie afdaling die ons naar de Servestugan brengt. Hier vullen we onze waterflessen bij en na de hut volgt opnieuw een klim naar de volgende berg. De afdaling naar de volgende hut, de Tärnasjöstugorna, is lang en steil. Ik begin de vermoeidheid te voelen in mijn lichaam maar we voelen er weinig voor om de tent bij de hut op te zetten, dus we besluiten nog een stukje door te lopen langs de oevers van het Tarnasjön-meer. Er dient zich echter geen geslaagde kampeerplek aan en op een gegeven moment zak ik bijna door mijn hoeven van vermoeidheid.

Uiteindelijk bereiken we, anderhalf uur na de hut, een baai bezaaid met stenen. Ideaal is het niet, maar we besluiten hier te overnachten. We liggen net in de tent als het begint te regenen en onweren. Het onweer is niet mals en hangt pal boven ons. Het dondert en het bliksemt hevig en wij staan er middenin. Ik sta werkelijk doodsangsten uit omdat we natuurlijk enorm kwetsbaar zijn in ons tentje. Na een dikke twee uur is het onweer voorbij en vallen we in een slaap. Een hele onrustige slaap.

Servestugan
Op de Kungsleden hike
Afdaling naar het meer

Door naar de Norra Storfjället

Het blijft de hele nacht een beetje spoken boven het meer en bovenal heel hard regenen. De volgende ochtend zijn we dan al vroeg wakker en hopen we dat er even een droog moment zal komen waarbij we snel onze spullen droog kunnen inpakken. We krijgen een hele korte mogelijkheid van nog geen 20 minuten, dus een deel van de spullen regent alsnog nat.

We binden de rugzakken op en hebben voor het eerst onze regenpakken aan. Het volgende deel van de Kungsleden hike voert ons door een moerasgebied. Op veel plekken liggen planken om ervoor te zorgen dat je niet wegzakt in de drab, maar door de aanhoudende regen zijn ze enorm glibberig en wordt het wandelen meer schuiven. Aan het einde van het enorme meer ligt een serie kleine eilandjes die door gigantische hangbruggen met elkaar verbonden worden. De wind is zo sterk dat de bruggen op- en neer zwiepen, spannend en spectaculair tegelijk.

Eenmaal terug op het vasteland lopen we een Amerikaan tegen het lijf. We houden ons relatief afgezonderd van andere wandelaars, maar met hem voeren we een leuk gesprek over hiken in de Verenigde Staten versus het hiken in Europa. Na een half uur samen opgelopen te zijn lopen wij verder als hij een pauze neemt, op naar de Syterstugan. Deze hut ligt op een fabelachtige plek, maar het is nog vroeg op de dag en we vinden het zonde om de tent hier al op te zetten.

Nadat we hier onze lunch opgewarmd hebben vragen we aan de huttenwaard of ze een mooie kampeerplek weet op ongeveer een uurtje lopen hier vandaan. Ze wijst naar een vallei in de verte: de Norra Storfjället. Aan het begin van deze vallei staat een oude schuur, hier zijn enkele goede kampeerplekken en stromend water.

Antonette op de Kungsleden hike
Uitzicht op de bergen
Kamperen op de Kungsleden trail
Op de mooiste kampeerplek van de Kungsleden

Terug naar Hemavan

Hier kamperen we op de mooiste plek van deze sectie van de Kungsleden Trail, onder de Noordelijke Sytertoppen en de Zuidelijke Sytertoppen. Omgeven door rendieren, kabbelende beken en heel veel wind is het een unieke wilderniservaring om hier te mogen overnachten.

Op de laatste dag lopen we door de smalle vallei door naar de laatste hut van deze sectie: de Viterskalstugan. Onderweg steken we meerdere riviertjes over en beginnen we net na de hut aan de laatste uren van de hike. Onder ons ligt Hemavan en dat betekent dat we bijna ‘klaar’ zijn met dit deel van de hike. Na de Viterskalstugan wordt het langzaam maar zeker drukker op de trail, we komen dagwandelaars tegen, gezinnen met kinderen en niet veel later zijn we bij het bergstation van de kabelbaan. We weerstaan de drang om de kabelbaan naar beneden te nemen en beginnen aan de lange maar mooie afdaling terug naar het dorp.

Net voor het begin van het dorp komen we aan bij de officiële trailhead van de Kungsleden, of het eind afhankelijk van hoe je hem loopt. Gelukkig is dit voor ons nog niet het einde van het avontuur, want volgende week gaan we opnieuw een sectie lopen van de Kungsleden Trail.

Afdaling door de vallei
Afdaling door de vallei terug naar Hemavan

Praktische tips voor de Kungsleden Trail

Ook zin gekregen om (een deel van) de Kungsleden hike te doen? Dan heb ik hier nog wat nuttige Kungsleden tips voor je:

– Je kunt kamperen of in de hutten slapen. Deze hutten zijn van de STF (Zweedse toeristen federatie) en kun je niet van tevoren boeken: plek is first come, first serve. Indien er geen plek meer is in een van de bedden krijg je een matras of in het ergste geval een slaapmatje om op te slapen. Bijna elke hut heeft een kleine shop, een keuken en stromend water in de nabijheid. Betalen doe je ter plekke in cash, soms kun je met een creditcard betalen. Prijzen vind je hier. Kamperen bij de hutten kan tegen betaling en leden van STF krijgen korting op de prijzen.

– In de meeste hutten kun je met creditcard betalen, maar neem altijd ook voldoende cash mee want dit is niet overal mogelijk. De bevoorrading in de hutten is niet goedkoop, je kunt alles dus beter en goedkoper zelf meedragen. Daarnaast hebben ze, vooral aan het einde van het seizoen, soms niet veel voorraad meer. Ik zou er dus niet op gokken om al je eten onderweg te kopen.

– Drinken kun je uit de stroompjes of neem een waterfilter mee. Op sommige plekken kun je ook uit de meren drinken, maar dit hebben we zelf niet gedaan vanwege de enorme droogte in het gebied. Indien je gaat wildkamperen doe je er verstandig aan om onderweg in de hutten navraag te doen voor drinkwater: door de droogte in de periode dat wij er waren, stonden veel stroompjes die op de kaart stonden droog. Hierdoor moesten we soms langer doorlopen dan in eerste instantie gepland.

– Meer informatie over deze sectie van de Kungsleden Trail vind je op de STF website. De Kungsleden Trail Map koop je bij de meeste berghotels of bezoekerscentra, vraag naar de Fjällkarta van het gebied Tärnaby-Hemavan-Ammarnäs.

Is de Kungsleden Trail zwaar?

Zoals gezegd hadden wij ontzettend mazzel met het weer en hebben we op dit deel van de trail slechts een halve dag en een nacht regen gehad. Het kan echter ook zomaar voorkomen dat je alleen maar regen hebt. Vanwege de droogte hoefden wij geen rivierdoorsteken te maken, het jaar voordat wij liepen waren er echter diverse doorsteken tot kniehoogte. Iets om rekening mee te houden dus!

Dit gezegd hebbende, vond ik de trail niet enorm zwaar en/of uitdagend. Het pad is vooral erg stenig en soms drassig. Op diverse plekken liggen er planken om je tocht door het moeras makkelijker te maken. Deze planken zijn soms glad en/of rot, waardoor het wel opletten is als je hier overheen loopt. We zijn meerdere keren bij op onze snufferd gegaan. Wandelstokken kunnen je helpen te balanceren.

Alhoewel er flinke hoogteverschillen zijn, zijn de meeste beklimmingen en afdalingen relatief geleidelijk en nergens technisch. Ik kan deze trail daarom ook zeker aan beginnende hikers aanbevelen die eens willen kijken hoe het is om met volle bepakking te lopen en te wildkamperen in Zweden.

Benieuwd wat mee te nemen? Check dan hier onze paklijst voor je wandelvakantie – deze geeft je een goed beeld van wat je zoal mee dient te nemen op een trektocht door de wildernis. Lees dit artikel voor een paklijst Zweden.

Ook is het handig om van tevoren deze wandelgids van de Kungsleden te bestellen zodat je je thuis al kunt voorbereiden. Want een avontuur als dit plan je natuurlijk niet zomaar.

Conclusie en disclaimer Kungsleden blog

Hopelijk heb je genoten van dit artikel over onze hike op de Kungsleden. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het natuurlijk graag!

Verder lezen? Lees dan hier het verslag van de sectie tussen Kvikkjokk en Saltoluokta.

Regel je reis naar Zweden

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over je reis naar Zweden? Bekijk dan hieronder meer informatie over Zweden bij één van onze partners of maak direct een reservering voor jouw Zweden vakantie!

– Boek je vliegtickets naar Zweden voordelig via Skyscanner.
– Liever met de trein naar Zweden? Bekijk de opties via NS International.
– Een overtocht naar Zweden boek je bij Stena Line of vergelijk alle overtochten van andere rederijen hier.

– Accommodaties regel je eenvoudig én voordelig via Booking.com.
– Bekijk hier het camping aanbod van ANWB en ASCI. Vergeet ook niet om een ASCI kampeerkaart te kopen voordat je op reis gaat.

– Liever een volledig verzorgde rondreis naar Zweden? Bekijk dan eens het aanbod van de onderstaande reisorganisaties:

SNP Natuurreizen heeft prachtige natuurreizen met een actief karakter.
Nordic.nl organiseert prachtige rondreizen door heel Scandinavië.
Voigt Travel heeft een ruim aanbod van rondreizen in Zweeds-Lapland.
BBI Travel heeft een uitgebreid aanbod zomervakanties in Zweden.

Reishandboek Zweden

Verder lezen over Zweden? In mei 2023 verscheen bij Uitgeverij Elmar mijn Reishandboek Zweden, een praktische en culturele reisgids met alle bezienswaardigheden.

Deze reisgids werd met veel plezier geschreven aan de hand van meer dan 15 reizen naar Zweden die ik de afgelopen 10 jaar maakte. Het is een complete gids met veel achtergrondinformatie, kaarten en plattegronden in kleur.

Bestel bij Bol.com / Bestel bij de lokale boekhandel

In dit artikel staan affiliate links. Mocht je via zo’n link een aankoop doen en/of een reservering maken, dan ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een bescheiden commissie, waarmee wij deze site doorgaand up to date kunnen houden.

One Comment

• Catíe

Hoi Antonette,

Bedankt voor deze leuke blog!
    Ik ga deze zomer een stuk van de Kungsleden lopen en vroeg me af hoe jullie je eten hebben gemaakt of opgewarmd als er een algeheel verbod op vuur en branders gold.