five peaks ferrata klettersteig achensee
oostenrijk,  we12climb

Klettersteigen bij de Achensee in Oostenrijk

Klettersteigen bij de Achensee in het Rofan gebergte

Toen ik het programma van mijn blogreis naar de Achensee kreeg, sloeg mijn hart even een slag over. Want … ik zou een Klettersteig gaan doen. Help! Mijn vorige ervaring met een Klettersteig was op zijn zachtst gezegd enigszins angstaanjagend en ondanks dat ik sindsdien wel een beetje had geoefend op de Mostelsteig en de Rheinsteig, was ik er niet gerust op dat ik deze keer zou overleven. Maar goed, er is niks wat ik niet doe in dit leven en dus meldde ik me om 09.30 uur bij de kabelbaan waar ik mijn gids Herwig zou ontmoeten.

Herwig heeft sinds een jaar zijn eigen adventure company bij de Achensee en begeleidt onder andere wandelingen, Klettersteig tochten en verzorgt ook canyoneering en tubing excursies. Tot voor kort werkte hij voor de Alpenverein en hij heeft dus ruime ervaring met het begeleiden van mensen in de bergen. Aan hem durfde ik mijn leven wel toe te vertrouwen. Zijn eerste vraag was: ‘is blauw jouw favoriete kleur?’ en ik keek hem daarop even verbaasd aan. Toen moest ik lachen. Blauw Kari Traa shirt, blauwe nagellak en blauw Suunto horloge. En toen bleek hij ook nog eens een blauwe helm voor me te hebben. Ik kon helemaal fashionable de berg op dus.

Van tevoren had ik natuurlijk al even op internet gelezen over de Klettersteig mogelijkheden bij de de Achensee en naar bleek is de Ferrata die wij zouden doen, onderdeel van de Five Peaks Ferrata, één van de beste Ferrata’s van Oostenrijk. Hier vond ik ook dat de pieken stuk voor stuk niveau C of D hebben en omdat ik vorige keer een B had gedaan (en ik die al best moeilijk vond) hoopte ik dat we een C zouden doen en niet zwaarder. Gelukkig stelde Herwig me al gelijk gerust dat hij onervaren mensen nooit meeneemt op een D tenzij ze aantoonbare ervaring met bijvoorbeeld klimmen hebben.

Maar goed. Tijd om de grenzen weer eens te verleggen. We nemen de kabelbaan naar boven (1.840 meter) en beginnen hier aan een korte wandeling. Al snel merk ik dat ik volledig uit vorm ben. Vorige week heb ik met een voedselvergiftiging twee dagen plat gelegen en mijn conditie lijkt daardoor volledig weggevaagd. Met elke stap omhoog wordt mijn ademhaling zwaarder en krijg ik het een stukje warmer. Gelukkig heeft Herwig het al snel in de gaten en dus laat hij het tempo wat zakken. Na ongeveer een uurtje komen we bij de basis van de Haidachstellwand aan, de berg die we gaan beklimmen. Hier trek ik mijn harnas aan en zet ik mijn helm op. Ook neem ik nog wat water en een Dextro Energy want ik zie de staalkabel al boven me. Het is stijl, hoog en eng …

five peaks ferrata klettersteig achensee

Ik krijg uitleg over hoe de karabiners werken en niet veel later beginnen we aan onze tocht. Herwig vertelt me dat dit stuk wat lastiger is maar dat ik het ongetwijfeld kan. Hmmm, ik heb er niet veel vertrouwen in maar goed, ik wil het sowieso proberen. Boven me strekt een steile verticale wand zich uit, met daarlangs een staalkabel en slechts af en toe een ijzeren trede waar je je voet op kan plaatsen. Herwig doet het voor en staat binnen no-time boven. Wat is dat toch met die alpinisten die het doen lijken alsof het zonder moeite gaat? Toch begin ik vol goede moed aan de tocht naar boven want ik weet dat ik het kan. Herwig vertelt me af en toe waar ik het beste mijn voeten kan plaatsen en ik merk al snel dat ik behoorlijk wat frictie heb op de muur en dat ik me dus zonder al te veel problemen omhoog kan werken. Toch merkt Herwig al snel op dat ik teveel kracht uit mijn armen haal en dat ik meer vanuit mijn benen moet werken. Juist, dat is nou precies mijn zwakke plek, die benen waren namelijk na de wandeling naar de wand toe al moe.

Na ongeveer tien verticale meters kom ik bij de eerste treden aan. Deze heb ik in Duitsland meerdere keren gedaan en kom ik moeiteloos over. Soms is de opstap aan de hoge kant (ik heb nogal korte benen) maar Herwig heeft mij extra gezekerd en dus kan ie me af en toe een stukje omhoog trekken. Na ongeveer een half uur hebben we de eerste wand gehad. Pas dan kijk ik naar beneden en ineens begin ik te trillen. Holy shit, dat is best hoog! Dan komen we bij een staaldraad die over een afgrond is gespannen. Ik heb slechts een draad om mijn handen aan vast te houden en een draad voor mijn voeten. Herwig zegt dat hij zelf een hekel heeft aan dit soort oversteken en het verbaast hem wellicht dat ik dit stuk eens zonder ‘shit, dit is eng!’ over steek. Binnen no-time sta ik aan de overkant en beginnen we aan de laatste klim. Dit is de meest lastige, maar inmiddels ben ik een stuk zekerder en sta ik met wat klim- en klauterwerk niet veel later boven.

klettersteig achensee collage
Vanaf hier is het een relatief vlakke wandeling naar de 2.192 meter hoge top van de Haidachstellwand. We feliciteren elkaar met deze ‘Bergheil’ en nemen wat te eten en drinken. Niet veel later beginnen we aan de afdaling naar de Erfurterhütte, waar ik een grote Apfelschörle en een flink bord Käsespätzele bestel. Het gaat er zonder problemen in en halverwege de middag sta ik weer in het dalstation van de lift, een bijzondere ervaring rijker!

erfurter hutte

klettersteigen bij de achensee
Interesse om deze Klettersteig zelf te doen? Dat kan! Als je geen ervaring hebt, raad ik je aan met een gids te gaan, maar mocht je ruime alpiene ervaring hebben, dan kun je deze zeker zelfstandig doen. Het is ook mogelijk om alle vier/vijf de toppen in één dag te doen, dit is echter alleen aan te bevelen voor extreem geoefende alpinisten. Meer informatie vind je op de website van Five Peaks Ferrata en natuurlijk op de website van Herwig zelf. Ook maakte ik een korte video van mijn trip door dit gebied:

Tot zover mijn eerste blog over mijn Oostenrijk avontuur en het klettersteigen bij de Achensee. Meer verhalen volgen snel. Nu al meer over Oostenrijk lezen? De volgende blogs vind je ook vast leuk:
Huttentocht voor beginners in het Kaisertal
De mooiste bergmeren van Oostenrijk … langs de snelweg!
De beste bestemmingen in Europa voor ervaren wandelaars

[Ik maakte deze reis op uitnodiging van Tourismusverband Achensee. Alle gegeven meningen zijn uiteraard slechts die van mijzelf.]