Hohentwieler wanderweg
duitsland,  we12hike

Hohentwieler Wanderweg: de grootste vesting van Duitsland

Onze reis door Baden-Württemberg gaat verder! Na een verblijf in het Remstal, reis ik door naar de westelijke Bodensee voor de laatste paar dagen van mijn ontdekkingsreis door het relaxte zuiden van Duitsland. Met de trein sta ik binnen enkele uren van Stuttgart in Konstanz, de uitvalsbasis voor ons verblijf. De Bodensee ligt op de grens van drie landen: Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. Het meer wordt ook wel Lake Constance genoemd en is gigantisch: het voorziet elke dag ruim vier miljoen gezinnen van drinkwater. We verblijven hier slechts anderhalve dag maar zien toch een heleboel. Bij deze een verslag!

Konstanz aan de Bodensee

Zonsondergang bij de Rijn

De belangrijkste ‘voeding’ voor de Bodensee is de Rijn, deze stroomt aan de oostelijke zijde vanuit de bergen het meer in en aan de westelijke Untersee er weer uit. Om vervolgens hier bij mijn woonplaats Arnhem uit te komen. Na ons diner in Hotel 47° maken we een korte wandeling langs de boulevard van Konstanz en de zonsondergang is prachtig. Overal flaneren mensen, het is duidelijk weekend en iedereen trekt erop uit!

Zonsondergang in Konstanz

Wandelen langs de oevers van de Bodensee

Omdat onze trein vertraagd was, hadden we na aankomst geen tijd meer om de stad te verkennen. In plaats daarvan maken we in de ochtend een stadswandeling, we besluiten van ons hotel langs de oevers van het meer naar het station te wandelen om een korte impressie van de Bodensee te krijgen. Op het meer is al vanalles te doen: er wordt gekanood, mensen zijn over de promenade aan het joggen en er zijn diverse boten op het meer voor een rondvaart. Heel in de verte zien we, ondanks het heiige weer, de besneeuwde pieken van de Zwitserse Alpen liggen. Alhoewel ik me prima een hele dag in Konstanz had kunnen vermaken, stappen we aan het einde van de ochtend in de trein naar het stadje Singen. Hier staat een Premium Wanderweg op ons te wachten.

De oevers van de Bodensee

Vulkanen aan de westelijke Bodensee

Wist jij dat er aan de westelijke Bodensee vulkanen liggen? Ik wist het niet en was dan ook aangenaam verrast toen we in de trein richting Singen zaten: overal om ons heen doken kleine toppen op in het landschap. Sommigen vrij uitgevlakt, sommigen puntig en steil. Ze bevinden zich in de Hegau regio en zijn zo’n 7-8 miljoen jaar geleden gevormd, na een vulkanische uitbarsting in het landschap. Hierna werd het gebied bedekt tijdens de ijstijd en sinds het smelten van dit ijs en na jarenlange erosie is het huidige landschap het resultaat.

Rondom deze vulkanen is een serie excellente wandelroutes uitgezet: de Premium Wanderwege van de Hegauer Kegelspiel. De wandelingen variëren in lengte tussen de 7 en 15 kilometer en zijn uitstekend gemarkeerd in het landschap. Het wandelgidsje ‘Premium Wandern am westlichten Bodensee’ is gratis verkrijgbaar bij de diverse VVV-kantoren.

De Heugauer vulkanen

Hohentwieler wandeling

Wij maken de Hohentwieler rondwandeling, een rondwandeling van zo’n 8 kilometer (plus van/naar de burcht). De Hohentwiel is de grootste voor toeristen toegankelijke kasteelruïne van Duitsland. Het kasteel werd in 914 gebouwd door Burchard II. Oorspronkelijk zat er een klooster in de vesting, maar deze verhuidse naar elders in 1005. Daarna deed het kasteel ondermeer ook dienst als gevangenis en in 1801 werd het kasteel vernietigd nadat de Duitsers hem aan de Fransen hadden overgedragen.

De Hohentwiel ligt op 690 meter en torent statig boven Singen uit, je kunt hem vanuit overal in de omgeving zien liggen. Het begin van de wandeling is bij het informatiecentrum halverwege de berg. Je neemt de ‘Seehas’ trein naar Singen Landesgartenschau en wandelt hier naar de bushalte om de hoek aan de Hohentwielerstrasse. Deze bus is gratis en vervoert je bergop naar het informatiecentrum. Koop hier aangekomen ook direct je ticket voor de entree, mocht je de ruïne willen bezoeken na je wandeling.

Ik maakte een korte video over deze trip, check hem hier:

Door de bossen van Schanzzelgle

Vanaf het startpunt dalen we eerst via weilanden af naar het natuurgebied Schanzzelgle. Aan de achterkant van dit gebied hebben we uitzicht op de Ettenberg en in de verte de andere toppen van de Hegauer vulkanen. We bereiken Twielfeld, wandelen tussen de wijngaarden door en staan uiteindelijk aan de voet van de Hohentwiel. De klim gaat beginnen.

Klim naar de top van Hohentwiel

Daar waar het pad tot nu toe breed en slechts licht stijgend was, gaat het laatste deel steil en over een smal bergpad omhoog. Ne begint de fun pas echt, het is een heerlijke maar inspannende bergwandeling. Onder ons staan geiten op de steile helling en nadat we het bos in zijn gegaan, vinden we wat verkoeling. Nog even een flinke zigzag en we staan aan de voet van de Hohentwiel. Hier gaat de wandeling verder terug naar beneden en het informatiecentrum, maar uiteraard gaan we de ruïne nog bezoeken.

Onder de top van Hohentwiel

De Hohentwiel

Dat is ook nog een flinke klim omhoog maar niet veel later staan we helemaal boven en hebben we, eerlijk is eerlijk, een prachtig 360° uitzicht over de hele omgeving van de westelijke Bodensee. Op de top kijken we uitgebreid rond in de oude gebouwen en beklimmen we zelfs nog een enorme toren. Vanaf hier kunnen we echt niet hoger. Inmiddels heeft een flinke wind zich aangediend en hebben de wolken zich boven ons samengepakt. We schieten nog snel enkele foto’s van het uitzicht, voordat we weer afdalen en op het terras bij het informatiecentrum neerploffen.

Vanaf de top van Hohentwiel
Uitzicht vanaf de absolute top

Heerlijk eten bij Gasthof Kreuz

Voordat we in de trein terug naar Konstanz stappen, gaan we eten bij Gasthaus Kreuz in Singen. Dit restaurant ligt op enkele minuten lopen van het station en is gevestigd in een vakwerkhuis. We mogen op het terras plaatsnemen en we worden, onverwacht, voorzien van een voortreffelijke maaltijd, de beste van de hele reis. De eigenaar van het restaurant wil hier graag uitstekend eten serveren op een informele manier en dat lukt, we voelen ons in onze bezwete wandelkleren uitstekend op onze plek. Een toetje past helaas niet meer en dus besluiten we na een kop koffie de trein weer terug te nemen naar Konstanz.

Gasthaus Kreuz
Trio van gerookte zalm

Afscheid nemen van Konstanz

De volgende ochtend moeten we helaas alweer met de trein terug naar huis. Het bezoek aan de Bodensee was eigenlijk te kort maar we hebben er zeker een goede indruk van gekregen. Eerder bezocht ik de stad Bregenz aan de Oostenrijkse zijde al eens, de volgende keer ga ik wellicht naar de Zwitserse kant.

Leuk om te weten: in het boekje met Premium Wanderwege staat ook een voorstel voor een 53 kilometer lange ‘Seegang’ wandeling die je in 3 of 4 etappes zou kunnen afleggen. Deze wandeling begint in Petershausen Konstanz en eindigt in Uberlingen.

Conclusie en disclaimer

Alhoewel ik in het begin dacht ‘hmmm weet niet of een burchtenwandeling echt leuk is’ ben ik echt razend enthousiast over deze wandelroute. Vooral het laatste stuk dat steil omhoog gaat liet me weer even ervaren hoe het is om in de bergen te zijn en ik kan dan ook niet wachten tot ik eens de overige vulkaanwandelingen in het gebied kan maken.

Ik werd uitgenodigd om deze reis te maken door Baden-Württemberg Tourismus. Alle gegeven meningen zijn slechts uiteraard die van mijzelf. Ik reisde toen Duitsland ‘code geel’ had. Meer informatie over reizen naar Duitsland in coronatijd lees je op de site van de overheid.