20parken,  nederland

Drentsche Aa – 20 Parken challenge

Terwijl de winter langzaam maar zeker voorbij trekt en we nog steeds geen vlokje sneeuw hebben gezien (althans, hier in het oosten van het land niet) ben ik er eindelijk aan toe gekomen om alle 20 Parken belevenissen van de afgelopen maanden uit te werken. Ik bezocht er maarliefst 4, waarmee het aantal bezochte Nederlandse nationale parken op 8 komt. Bijna op de helft dus! Nouja, eigenlijk op 9 aangezien ik afgelopen weekend aan de wandel ben geweest op de Veluwezoom, maar hier wil ik graag een verslag van maken zodra het beter weer is (lees: groener, liefst paars wanneer de heide in bloei staat). Vandaag vertel ik jullie graag meer over De Drentsche Aa!

Een bezoek aan de Drentsche Aa kwam eigenlijk per toeval op ons pad, tussen kerst en oud & nieuw liepen we het Pieterpad af (kijk hier voor het verslag) en kwamen we door dit nationale park. Dus geen vooraf bedachte wandeling of plan van aanpak. Het landschap van de Drentsche Aa wordt voor een groot deel bepaald door de gelijknamige beek. Het park is bijzonder omdat het naast de uitgestrekte natuur ook 16 dorpen (en gehuchten) én een groot deel landbouwgrond omvat. De volledige naam luidt dan ook het ‘Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa’.

album
Helaas hadden we onze Pieterpad-tocht niet tot in de puntjes voorbereid waardoor we in de trein naar Assen tot de ontdekking kwamen dat de geplande bus naar Rolde een uur van tevoren gereserveerd moest worden. Gelukkig bleek het om een ritje van 6 kilometer te gaan, een afstand die we besloten te lopen. En dat was maar goed ook want al snel liepen we de Drentsche Aa binnen. De week ervoor had het flink geregend en dus kwam het goed van pas dat we de goretex schoenen hadden aangetrokken, de paden stonden soms flink onder water en/of modder.

P1000757 P1000754
Eenmaal in Rolde aangekomen, tevens het startpunt voor onze 3-daagse tocht op het Pieterpad, hadden we er al een goede 7 kilometer op zitten. Plus een aantal mooie plaatjes. We verlaten Rolde aan de noordelijke zijde en lopen het Ballooërveld op, een voormalig militair oefenterrein. Het is duidelijk dat men na twee dagen kerstbrunchen genoeg heeft van het binnen zitten, overal zijn wandelaars in zicht. De zon die af en toe nog een waterig scheen in het begin van onze voettocht, laat zich niet meer zien en verschuilt zich achter een grauw en grijs wolkendek. De oversteek van het Ballooërdveld gaat langzaam. Her en der staat een kale boom of een plukje struiken, voor de rest is het kilometers ver kijken, 360 graden om je heen.

P1000795 P1000780 P1000778
Na de oversteek komen we weer bij de grote weg en lopen het dorp Gasteren in. Alles lijkt hier gesloten, geen koffie met iets lekkers dus (normaal gesproken vaste prik tijdens onze wandeltochten). Net buiten het dorp lopen we het natuurgebied de Gasterse Duinen in. Hier treffen we een hunebed aan met de naam D10. Het geheel ziet er een beetje sneu uit, als we later die avond in onze B&B uitzoeken waarom, blijkt dat het graf tijdens de 19e eeuw is opengebroken. Jammer.

Het laatste deel van onze wandeling voert ons door het noordelijk deel van de Drentsche Aa. We vinden een restaurant waar we even kunnen opwarmen en zodra we buiten komen, blijkt dat de natuur nog een verrassing voor ons in petto heeft: een wonderschone zonsondergang. De diverse kleurschakeringen weerkaatsen in de beek en zorgen voor een onvergetelijk moment. Dat we het laatste stuk naar Zuidlaren door het donker moeten lopen, maakt ons niet meer uit.

Conclusie: ondanks het grijze weer en de grote aantallen andere wandelaars (want het was tweede Kerstdag) waren we best onder de indruk van de Drentsche Aa. Het is jammer dat er geen bezoekerscentrum is, hierdoor hebben we niet het idee gehad dat we daadwerkelijk het park in- of uitliepen want lang niet overal stonden borden. Uitgezette wandelingen hebben we weinig gezien maar die zijn ook niet echt nodig. We komen hier graag nog een keer terug, maar dan wel het liefst met zonnig weer.

Meer lezen over de andere parken die wij tot nu toe bezochten? Klik hier voor De Groote Peel en hier voor o.a. de De Hoge Veluwe, Sallandse Heuvelrug en De Loonse en Drunense Duinen.