deuter ac lite 22
australië,  gesponsord,  we12test

Getest tijdens Anto’s ultieme winter experience: de Deuter AC Lite 22 rugzak (+ eerste update vanaf Tassie)

Hallo Tasmanië, daar zijn we dan! Nouja bijna, want terwijl ik dit schrijf, zitten we nog in het vliegtuig. Ik heb net een tijdje geslapen en toen ik mijn ogen opende en op het schermpje keek, zag ik dat we boven Kabul vlogen. Kabul! Hoe bizar is dat? Anyway, nog maar zo’n 18 uur en dan zijn we er. Voor velen is zo’n lange reis een nachtmerrie, maar ik heb er niet zo veel problemen mee. Als ik blog, word ik vaak afgeleid door binnenkomende mails, whatsapp berichten of push-berichten van social media. Echter nu aan boord, heb ik geen ‘last’ van dat alles en kan ik zonder onderbrekingen mijn verhaaltje typen.

Goed, de ultieme winter experience dus. Gisteren was ik nog even bij een vriendin op de koffie en we probeerden haar zoontje uit te leggen dat ik héél ver ging vliegen en dat het aan de andere kant van de wereld nu zomer is. Hij keek me met grote ogen aan: zomer? Dat betekende zijn verjaardag, want die is in juli. Heerlijk dat kinderen zo kunnen denken en ik vond het sneu dat ik hem moest uitleggen, dat hij echt nog een paar maanden moet wachten tot het in Nederland zomer is…

Elke paar jaar, maken we een verre reis naar het zuidelijk halfrond in onze winter en meestal komen we dan op een warme plek terecht. Meestal, want twee jaar geleden gingen we naar Chileens Patagonië en alhoewel ik in drie ween tijd toch twee dagen een t-shirt aan heb gehad, was het op de boot naar Kaap Hoorn toch best wel koud… Deze keer gaan we dus naar Tasmanië en daar loopt de zomer nu ten einde. We hopen op een fijne nazomer en zonnige dagen, want die zijn altijd welkom zo aan het einde van de Nederlandse winter.

Regelmatig krijg ik de vraag van mensen welke rugzak ik meeneem op reis. Voordat ik ging bloggen, waren dit vragen van vrienden, tegenwoordig ook van lezers. Eigenlijk heb ik al jaren twee tassen die ik mee neem als ik op reis ga, beiden zijn Deuter rugzakken. De ene kocht ik zo’n 10 jaar geleden toen ik de Inca Trail wilde lopen, ik vervoerde al mijn bagage 4 dagen lang in deze Deuter 35 liter tas. Daarna werd deze tas mijn standaard trekking backpack, 35L is niet veel maar groot genoeg om alles wat ik nodig heb te vervoeren, vaak met een slaapzak of slaapmat eraan vast gebonden. Zo liep ik al het hele Pieterpad met deze tas, maar bijvoorbeeld ook de W-trek in Patagonië, de Laugavegur op IJsland en alle treks in Nieuw-Zeeland. Martijn vond het ook een fijne tas om mee te nemen als hij ging reisleiden op IJsland of een huttentocht ging maken in de Oostenrijkse Alpen, en toen was daar het moment dat we tegelijk op reis gingen en we dus voor het dilemma stonden, wie de Deuter mee mocht nemen.

Er moest dus een tweede rugzak komen. Martijn zocht wat rond op het internet en vond een Deuter van 30L, net iets kleiner en dus ideaal om bijvoorbeeld ook mee te nemen voor handbagage in het vliegtuig. Deze reisde met ons mee naar onder andere Alaska en het zuidelijkste stukje van Zuid-Amerika: Kaap Hoorn. Deze rugzak had, in tegenstelling tot de 35L, een ingebouwde regenhoes, waardoor hij voor mij al snel de meest gebruikte rugzak werd. Echter, als ik bijvoorbeeld even de stad in wilde of een korte tocht wilde maken, zat ik wel altijd met een rugzak van 30 liter, ruimte die ik niet altijd nodig had, incl. heupbanden die eigenlijk een beetje in de weg zitten als je niet aan het hiken bent.

Dus moest er een nieuwe rugzak komen, voor de reis naar Tasmanië. Het was direct duidelijk dat het wederom een Deuter moest worden, die bevielen prima en na bijna 10 jaar de hele wereld over gereisd te hebben met de 35L, was deze nog steeds in puike staat. Dus werd er deze keer een Deuter 22L besteld, nog een maatje kleiner, ideaal voor gebruik tijdens het maken van korte wandelingen of bijvoorbeeld om mee te nemen als handbagage aan boord van het vliegtuig. De keuze viel al snel op de Deuter AC Lite 22 om twee redenen: het design (ja mensen, het oog wil ook wat, zeg nou zelf!) en het feit dat er wederom een regenhoes in zit. Met deze rugzak hopen we de mooiste plekjes van Tasmanië te gaan ontdekken, zoals de Cradle Mountains in het bergachtige binnenland, de zandstranden aan de oostkust en de vele nationale parken die er op Tasmanië zijn.

Het was wel even wennen hoor, dat ik nu ineens 8 liter minder tot mijn beschikking had in mijn handbagage, meestal gooi ik hem helemaal vol inclusief schoon ondergoed (want je zal maar geen schoon ondergoed hebben als je bagage onverhoopt niet op de eindbestemming aan komt), een literfles water en mijn laptop. Met de rest van alle spullen, zat mijn 30l dan ook al snel vol. Reizen met de 22l zou dan ook een uitdaging worden, vooral op een vlucht die 26 uur duurt. Gelukkig had mijn inmiddels bejaarde Dell inmiddels plaats gemaakt voor een lichtgewicht Macbook en dat scheelt al een hoop. Ik verzamelde alles wat in ieder geval mee moest en kwam op het volgende uit:

deuter ac lite 22

Of dat paste? Ja hoor, inclusief nog een donsjack en mijn e-reader, want die was ik vergeten op de foto te zetten. Ohja, en de onderbroek heb ik er ook niet bijgelegd, want ik wil natuurlijk niet dat de hele wereld ziet dat ik tijdens mijn reizen hele degelijke zwarte onderbroeken van de Hennes draag…

Inmiddels zit onze eerste dag in Tasmanië er op. We hebben de hele dag door Hobart gelopen, van ons hotel in Sandy Bay naar het historische centrum en van de Waterfront weer terug naar het hotel. We hebben zon, wind en zelfs een flinke regenbui gehad maar daar laten we ons niet door kisten. De Deuter AC Lite 22 bevalt tot nu toe prima, hij ligt niet al te zwaar op mijn schouders en van de regenhoes heb ik dus ook al gebruik gemaakt.

Alhoewel ik Hobart vooralsnog niet geweldig vind, gaan we ons hier op Tasmanië zeker wel vermaken. De Ozzies zijn uitermate vriendelijk en ik voel me, na 13 jaar, weer helemaal thuis. Morgen trekken we de bush in en alhoewel ik inmiddels de trotste bezitter van een Australische simkaart incl. 1.3GB data ben, verwacht ik niet dat jullie de aankomende week veel van ons gaan horen…

deuter ac lite
Voor deze reis mocht ik deze rugzak testen namens Duifhuizen koffers en tassen, een webwinkel die niet alleen reistassen en rugzakken verkoopt maar ook een uitgebreid aanbod aan koffers en trolleys voor op reis heeft. Welke manier van reizen je ook kiest, er zit voor elk wat wils in hun collectie!

Meer lezen? Deze links vind je ook vast leuk!
Getest: Lowa Lady Light GTX hiking schoenen
Tasmanië: de plannen voor #we12tassie
De ultieme Nieuw-Zeeland route voor outdoor fans