we12hike,  zweden

Citytrip Göteborg: weekendje hiken rond de stad

Zoals jullie wellicht gezien hebben op social media was ik tijdens de Pasen in Zweden. Ik maakte namelijk een fijne citytrip Göteborg. Ik ben de afgelopen twee jaar inmiddels vier keer in Zweden geweest en wat is het toch een heerlijke plek! Toen vriendin Viviana me uitnodigde om tijdens de Pasen bij haar op bezoek te komen, twijfelde ik geen moment en boekte ik een ticket van KLM zodat rechtstreeks kon vliegen naar Göteborg vanaf Amsterdam. Voor nog geen 150 euro boekte ik een retourtje, geen geld dus! Check hier de huidige tarieven!

Zweden staat voor mij voor rust, ruimte en natuur. Bij de landing op Landvetter Airport was ik direct weer enthousiast en maakte mijn outdoorhart een sprongetje. Ik had inmiddels het zo typerende Zweedse landschap al onder me zien verdwijnen. Meren, bossen en rode huisjes, heerlijk! Niet veel later zat ik in de bus naar het centrum van de stad, waar Viv me ophaalde.

citytrip göteborg

Göteborg Citytrip: bezienswaardigheden in de stad en fika!

De eerste middag brachten we in de stad door. Allereerst bezochten we de Botanische tuinen, waar de meest kleurrijke planten en bomen al volop in bloei stonden. Omdat de vrijdag voor Pasen in Zweden een nationale feestdag is én de zon volop scheen, was het er ontzettend druk met families. Achter de Botaniska Trädgård ligt het Änggårdsbergen Naturreservat, waar je kilometers lange wandelpaden hebt.

Vanuit hier liepen we uiteindelijk weer terug richting de stad waar we lunchten en onszelf meteen op een Fika trakteerden bij het superleuke Kafferosten aan de Linnégatan. Ik had hier een stuk witte chocolade taart, genoeg om de rest van de middag weer op te teren. Hierna bezochten we nog even het Göteborg Waterfront en daarna was het alweer tijd om naar haar appartement gegaan omdat ik (yikes) om 04.00 uur mijn bed uit was gegaan voor mijn citytrip Göteborg. Ik had namelijk de eerste vlucht genomen, om zo optimaal te genieten van de beschikbare tijd.

Winkelen in Gothenburg

Op dag twee zijn we eerst gaan winkelen want … we wilden allebei een nieuwe Fjällräven Kånken tas. Ik heb de Rekånken sinds deze zomer maar deze is compleet gemaakt van recyclde petflessen. Hierdoor is de stof een stuk zachter en is ie allesbehalve waterafstotend, iets wat toch wel fijn is wanneer je vaak buiten te vinden bent. En dus gingen we op zoek naar een nieuwe tas, de originele Kånken dit keer, die een stuk ruwer van stof is en dus water beter tegenhoudt. We gingen maar liefst vier winkels af om alle kleuren te bekijken, uiteindelijk besloot ik voor een lichtblauwe (of is het groen?) te gaan. Zo blij mee! De grootste selectie vind je trouwens bij de winkels van Naturkompaniet, ze hebben er twee in het centrum. Ook leuk is een bezoek aan de hippe wijk Haga.

citytrip Göteborg

Het lekkerste brood van Göteborg

We lunchten bij het soepbuffet van Condeco, hier hebben ze volgens Viv het lekkerste brood van Göteborg. In de middag namen we de bus naar het Sandsjöbacka Naturreservat. Hier wandelden we zo’n twaalf kilometer naar de meertjes Sisjön en Oxjön. Deze wandeltocht maakte het voor mij direct weer duidelijk waarom ik zo van Zweden hou: de natuur is er heerlijk en we kwamen bijna niemand tegen. En dat terwijl we op slechts een half uurtje van hartje stad vandaan waren …

Een bezoekk aan Styrsö bij Göteborg

Op Paaszondag hadden we het plan opgevat om naar het eilandje Styrsö te gaan met de boot. Volgens de weersvoorspellingen zou zondag de mooiste dag worden maar helaas is het gezegde ‘niets zo onvoorspelbaar als het weer’ helemaal waar. Het werd een koude en grijze dag. We namen de ferry vanaf Santholmen en arriveerden rond het middaguur op Styrsö. In het voorjaar en de zomer zijn de eilanden voor de kust van Göteborg ontzettend populair, maar ook vandaag maakten veel mensen de overtocht. Op Styrsö maakten we een wandeling van enkele kilometers en bezochten we het hoogste punt van het eiland: Stora Rös.

Onderweg kregen we een kleine sneeuwstorm te verwerken, dus je begrijpt dat we het niet heel lang volhielden op de top. Na enkele koude uren op het eiland namen we dan ook weer de boot terug naar het vasteland. We wilden nog in een café iets drinken, maar omdat de stroom was uitgevallen was het overal ijskoud en konden ze geen warme dranken maken. Brrrr … Toch was ik onder de indruk van het eiland, ik kom er graag nog eens terug, het liefst als het wel iets warmer is.

Op maandag vloog ik rond het middaguur alweer naar huis en rond etenstijd parkeerde ik mijn auto weer hier in het Spijkerkwartier in Arnhem. Het was een super tof weekend met veel wandelingen, mooie natuur, lekker eten en veel gezelligheid. Na mijn citytrip Göteborg voelde ik me weer even helemaal opgeladen na al die (koude) wandelingen in de natuur. Om je nog een beetje extra inspiratie te geven maakte ik nog een kort filmpje van mijn indrukken. Enjoy!

Vervoertips voor je citytrip Göteborg

Het leek me handig om nog even wat vervoersopties te noemen rondom Göteborg. Vanaf Schiphol vlieg je in zo’n 75 minuten naar Landvetter Airport en hier neem je de airport shuttle van Flygbussarna naar het centrum, waar je zo’n dertig minuten later aan komt. Het ticket koop je het beste online, het voordeligste is om direct een retour te boeken. Alle hierboven genoemde wandeltochten maakte ik met het driedaagse openbaar vervoer ticket dat ik kocht bij Pressbyrån, een soort van kiosk die je bij de meeste grote bus- en tramhaltes vindt. Ik betaalde SEK 180 voor een ticket van 72 uur, een los ticket kost je 29 SEK. Er wordt streng gecontroleerd op zwartrijders dus dat zou ik je zeker niet aanraden. Met het ticket van 72 uur kun je gebruik maken van de bus, tram en zelfs de boot. In- en uitchecken hoeft zodra je ticket is geactiveerd niet meer, super handig dus!

Hotelovernachting in Göteborg

Ik overnachtte bij mijn vriendin Viviana en kan je dus niet uit eigen ervaring adviseren over een leuk hotel. Check hier alle mogelijkheden op Booking.com.

göteborg citytrip
Ik ben fan van Göteborg

Göteborg is ideaal voor een weekendje weg en een prima alternatief voor andere Scandinavische steden. Het is kleinschalig, makkelijk te bereizen (heb jij ooit een Zweed ontmoet die geen Engels spreekt?) en ze hebben er leuke winkels, veel trendy café’s en redelijk betaalbare restaurants. Daarnaast zit je dus binnen no-time in de natuur en dus kun je een citytrip Göteborg prima combineren met al het fijne van de Zweedse natuur.

Ik keerde sinds 2016 nog vier keer terug naar Göteborg, meer daarover lees je in mijn Reishandboek Zweden:

Reishandboek Zweden

Verder lezen over Zweden? In mei 2023 verscheen bij Uitgeverij Elmar mijn Reishandboek Zweden, een praktische en culturele reisgids met alle bezienswaardigheden.

Deze reisgids werd met veel plezier geschreven aan de hand van meer dan 15 reizen naar Zweden die ik de afgelopen 10 jaar maakte. Het is een complete gids met veel achtergrondinformatie, kaarten en plattegronden in kleur.

Bestel bij Bol.com / Bestel bij de lokale boekhandel

Verder lezen over Zweden

Hopelijk vond je dit artikel nuttig! Wil je verder lezen over mijn avonturen in Zweden? Bezoek dan mijn Zweden startpagina boordevol weetjes en tips. Ik emigreerde in de zomer van 2023 naar Zweden en alle blogs berusten dan ook uitsluitend op persoonlijke ervaringen.

De volgende blogs vind je ook vast leuk:

Paklijst Zweden: dit moet mee op vakantie.
Eerste keer Zweden? Hier vind je al mijn tips!
De mooiste plekken in Zweden vind je in dit handige overzicht.

In dit artikel staan affiliate links. Mocht je via zo’n link een aankoop doen en/of een reservering maken, dan ontvangen wij zonder extra kosten voor jou een bescheiden commissie, waarmee wij deze site doorgaand up to date kunnen houden.

39 Comments

• Sanne

Bij de foto van de koffie met taart ga ik bijna watertanden. 🙂 In Zweden bakken ze de lekkerste taarten! Mooie plek om aan je 1000 km wandelen te werken!

• Annemarie

Ik ben nog nooit in Zweden geweest (helaas), maar het lijkt me een erg mooi land met prachtige natuur. Wat jammer dat het weer tegenviel toen jullie naar het eilandje gingen.

• Elisa

Ik ben nog nooit in Zweden geweest, maar het trekt me enorm. De natuur daar lijkt mij zo mooi! Je filmpje laat dat ook mooi zien. Lijkt mij heerlijk om daar rond te wandelen! Helaas is mijn vriend er al geweest en die heeft het er totaal niet naar zijn zin gehad (regen, regen en nog een beetje meer regen) en die krijg nu met geen mogelijkheid die kant op. Tijd om een slachtoffer te zoeken dus 😉

• Roger

Taarten en winkelen is niet zo mijn ding, maar lekker wandelen en buiten bezig zijn des te meer. Wat ziet de natuur er mooi uit daar. Dank voor de inspiratie.

• Eva

Ondanks dat ik een aantal keer in Zweden ben geweest, schoot een bezoek aan Göteborg er bij in. Eens op zoek gaan naar een KLM ticket van 150 euro, want zoals je schrijft, is dat geen geld.

• ivonne

Ik ben nog nooit in Zweden geweest. Wel een paar keer gekeken maar dan net even op het verkeerde moment met (te) dure tickets. Het lijkt me heerlijk, ik maak graag een stedentrip in combo met wat natuur. De Zweedse steden lenen zich daar volgens mij perfect voor.

• Stéphanie

Scandinavie trekt mij enorm. Na Finland jaren geleden te hebben bezocht nu eindelijk naar Noorwegen binnenkort. Zweden staat dus nog op het lijstje 🙂 De natuur rondom Göteborg ziet er prachtig uit en ik hou enorm van dit soort steden omringd door natuur. Leuk filmpje heb je gemaakt!

• Jenny

Leuke kleur tas!

In Slovenië heb ik weer eens gemerkt hoe belangrijk het is een goede waterdichte tas te hebben. Zeker voor de camera 🙂

Goteborg klinkt als een fijne bestemming. Dank voor de inspiratie en praktische tips.

• Caro

Wat een mooie luchtfoto al van Zweden! Ik ben er nog nooit geweest, maar als ik dit zo lees begint het behoorlijk te kriebelen. Dankjewel voor je tips!

• Sanne

Goteborg heb ik eens tijdens een beurs bezocht. Vond het zeker een mooie stad, veel water! En een enorme mall, wandelen erbuiten had ik geen gelegenheid voor.

• anto

Ohhh grappig zeg! Ben zelf ook regelmatig op beurzen geweest en dan is het idd jammer dat je vaak weinig tijd hebt om dingen te zien. Tijdens mijn laatste beurs in IJsland ben ik maar van de beurs naar het hotel gelopen (5 km door dik pak sneeuw op mijn hakken) om maar iets van de stad te zien en frisse lucht te krijgen …

• Esther

Wat een leuk verhaal! Het lijkt me een hele mooie stad. Bijzonder dat je zo snel uit de stad in de natuur zit. Ik zou ook graag nog eens naar Zweden gaan. Mijn zus heeft heel lang geleden een aantal maanden in Goteborg gewoond en was ook erg enthousiast!

• Yvonne

Wat leuk om zo stad en natuur met elkaar te combineren. Jammer dat het dan die dag zo koud en grijs was toen jullie aan de wandel gingen. Goede reden om eens terug te gaan om het met zon te zien! Die luchtfoto is echt gaaf trouwens!

• Gabrielle

Heel leuk om te lezen en zoveel is herkenbaar! De Condeco is ook één van mijn favoriete plekjes om te lunchen. Je hebt veel leuke dingen gedaan en veel gezien van de stad en de omgeving, leuk!
    En mooie nieuwe tas, waterdicht kan zeker af en toe van pas komen

• Jessica

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad in Goteborg. 🙂 En leuke tas heb je uitgekozen zeg, komt goed van pas straks op je reis. 😉 Ik heb al wel andere delen van Zweden gezien met prachtige natuurgebieden, maar het is ook wel leuk als je een citytrip kunt combineren met natuur, dus bij deze staat ie op mijn reislijstje!

• Niels

Een retourtje voor 150,-? Dat is goed te doen als je er even uit wilt. Zeker als je niet veel later in die prachtige natuur staat. Die tas is super! Ik heb er ook eentje en hij gaat al een tijdje mee en heel erg tevreden over. Ik ga tegenwoordig eigenlijk niet weg zonder dat hij meegaat.

• anto

Yep, is goed te doen. Volgens mij was het zelfs nog goedkoper mogelijk, maar dan landde ik pas heel laat op Schiphol en kon ik niet meer met de trein naar huis.

• Aniek

Jaa, de Fjällräven Kånken! Ik heb nu dus de Rekanken, maar wil het origineel ook nog wel hebben. Verder ziet Göteborg er echt heel leuk uit. Heerlijk om zo vanuit de stad direct de natuur in te kunnen.

• Diana

Ook hier nog nooit in Zweden geweest. Ik Milaan kwam ik iemand tegen in mijn hostel die in Zweden woont en nodigde mij uit om een keer langs te komen. Dat ga ik zeker een keer doen. Verder lijkt het mij een fijne omgeving om heerlijk te wandelen en even weg te zijn. Je 1000 km ga je dan zeker wel halen en je hebt zo prachtige plekken gezien.