Alpe Adria Trail
oostenrijk,  we12hike

Alpe Adria Trail: etappe 12 van Seeboden naar Milstätter Alpe

In 2018 liep ik meerdere etappes van de Alpe Adria Trail. Deze trail werd enkele jaren geleden door National Geographic geroemd als één van de mooiste wandelingen van Europa. Ik deed drie etappes in het Oostenrijkse Karinthië en nog een stukje in Slovenië. Ondanks dat ik niet de hele tocht heb gedaan, ben ik wel enorm onder de indruk van de schoonheid van de wandeltocht. In dit artikel vertel ik je alles over mijn monsterhike van Seeboden naar Milstätter Alpe, oftewel etappe 12 van de Alpe Adria Trail.

Het begin van de hike in Seeboden

De laatste etappe van de Alpe Adria Trail maak in Oostenrijk, doe ik vanuit het toeristische dorp Seeboden. Ik rijd hier naartoe vanuit Mallnitz, waar ik gisteren eindigde met etappe 7. Omdat ik op reis ben voor mijn site, krijg ik de drie mooiste etappes gepresenteerd, die steeds weer heel anders van karakter zijn.

Eerlijk is eerlijk, Seeboden is vrij toeristisch. Eenmaal aangekomen bij mijn overnachtingsadres, Hotel KOLLERs, word ik echter wel even heel erg blij. Ik heb een prachtige kamer met een fabelachtig uitzicht over de Millstätter See en ik waan me hier echt even aan de riviera. Het is al aan het begin van de avond als ik aan kom en na een heerlijk driegangen diner besluit ik op tijd naar bed te gaan. Morgen staat er namelijk een enorme etappe op de planning, van Seeboden aan de Milstätter See naar de Milstätter Alpe. Hier overnacht in de Alexander Hüte. Volgens mijn routegids is de etappe ‘difficult’, duurt ie 8 uur en moet ik ruim 1.650 meter stijgen. Een monster etappe dus!

Hotel KOLLERs
Uitzicht op de Milstätter See vanaf mijn balkon

Vertrek vanuit Seeboden

Ik sta vroeg op want ik heb dus een lange dag voor de boeg. De aangegeven 8 uur zijn pure looptijd, maar ik stop natuurlijk regelmatig om foto’s te maken onderweg. Ik ga er dus vanuit dat ik minstens 10 uur onderweg ben, zo niet langer. Mijn belangrijkste bagage laat ik achter bij de receptie van Hotel KOLLERs, een rugzak met wat spullen voor de nacht draag ik op mijn rug mee.

Het is heiig als ik vertrek, ik hoop dat de lucht nog iets opentrekt. Het eerste deel door het dorp is relatief vlak en uiteindelijk begint de stijging net als ik het dorp uit ben. Via diverse ‘achtertuinen’ loop ik omhoog richting het gehucht Tangern, waar ik de bewoonde wereld voorlopig achter me laat.

Over de Alpe Adria Trail
Langzaam maar zeker naar boven

Over de alm naar boven

Ik geloof niet dat ik eerder in mijn leven meer dan 1.600 meter heb geklommen op één dag dus ik ben benieuwd hoe de benen het gaan vinden. Na Tangern loop ik eerst een deel door het bos om vervolgens op de alm uit te komen. Op de Burgstaller Alm raak ik de route kwijt … er loopt hier nauwelijks meer een pad en ik heb al een tijdje geen markeringen meer gezien. Ik besluit de app te openen waarin de route is opgeslagen en zie dat ik iets onder de route zit. Via de grasweide klim ik loodrecht omhoog, om vervolgens de juiste route weer terug te vinden.

Ik klim en ik klim …. maar mijn eindbestemming lijkt niet dichterbij te komen. Ik passeer enkele berghutten en stijg uiteindelijk boven de boomgrens uit. Diep onder me ligt de Milstätter See, het diepste meer van Karinthië.

Uitzicht over de Milstätter See
Uitzicht over de Milstätter See vanaf de alm

Steinerer Tische en Tschiernock

Net boven de boomgrens kom ik bij Steinerer Tisch, oftewel de Stenen Tafel, een uitzichtspunt. Ik houd hier een korte pauze maar besluit niet te lang te treuzelen. Het is namelijk een relatief zwoele dag qua weer en ik heb me laten vertellen dat het later vandaag wel eens zou kunnen gaan onweren …

Even verderop bereik ik Tschiernock, het hoogste punt van vandaag op zo’n 2.088 meter. Het grootste deel van de klim zit erop, maar ik moet nog een heel stuk over de kam van de berg lopen. Het pad is stenig en in redelijk goede staat. Ik geniet van het heerlijke gevoel dat ik op het dak van de wereld loop, maar in de verte hangt een enorme onweersbui. Ineens ben ik bang want hier op de kam is geen mogelijkheid om te schuilen mocht het onweer dichterbij komen.

Er zit niks anders op dan rennen. Dat lukt niet erg met zware bergwandelschoenen, maar ik probeer hoe dan ook flink tempo te maken en door te stappen. De foto’s laat ik voor wat ze zijn, het enige dat ik nu nog wil is bij de hut aankomen. Alhoewel de bordjes aangeven dat het nog een half uur is, lijkt het uren voordat ik de hut eindelijk onder me zie liggen. Na een steile afdaling over de alm stap ik binnen bij de Alexander Hütte.

Steinerer Tisch Alpe Adria Trail
De Steinerer Tisch
Bergheil Tschiernock
Aankomst op het hoogste punt van vandaag
Tschiernock

Overnachting in de Alexander Hütte op de Milstätter Alpe

Ik meld me bij de balie. De eigenaar spreekt met een zwaar accent en weet me te melden dat er geen reservering bekend is. En dat ie ook geen plek meer heeft. Mooi is dat. Ik heb geen mobiel bereik en eerlijk is eerlijk, na een enorme tocht van zo’n 10 uur staat het huilen me nader dan het lachen, vooral omdat ik de man ook niet versta met zijn enorme accent en hij in eerste instantie niet heel meedenkend is.

Uiteindelijk besluit ik het buiten te proberen en daar blijk ik 1 streepje bereik te hebben. Snel bel ik het toeristenburo van Karintië die deze reis voor mij geregeld heeft en ze gaan het regelen. Ondertussen is het opgehouden met regenen en ben ik op het terras neergeploft met een welverdiende pul bier. Als het moet, slaap ik wel op de grond vannacht.

Niet veel later komt de huttenwaard naar buiten. Er was iets fout gegaan, maar er staat een kamer voor me geboekt. Een eigen kamer, whoohoo, wat een luxe in de berghut! Ik gooi mijn slaapzak neer en neem plaats in het restaurant, waar ik een heerlijke pan vol lekkernijen geserveerd krijg. Inmiddels zijn de donkere wolken weer weg en geniet ik nog van een zonsondergang met uitzicht op de Milstätter See en in de verte de Julische Alpen in Slovenië, waar ik later dit jaar een deel van de Alpe Adria Trail ga doen. Ik kijk er nu al naar uit!

Alexander Hutte Karinthie
Op het terras van de Alexander Hütte
Eten in de Alexander Hütte
Zonsondergang op de Milstätter Alpe

Terug naar Seeboden

De volgende ochtend verkeer ik in de luxe positie dat ik maar een half uurtje hoef te lopen naar de volgende hut: de Schwaiger Hütte. Vanaf hier word ik opgehaald en terug gebracht naar Seeboden. Aan de ene kant vind ik het jammer want ik had graag nog verder willen lopen. Aan de andere kant ben ik blij want als ik het gordijn van mijn kamer open trek die ochtend, zit alles dik in de mist. Ik heb drie heerlijke wandelingen gemaakt in Karinthië, maar nu is het tijd om weer naar huis te gaan!

Dit deel van de Alpe Adria Trail (en andere secties) is te boeken bij AlpenReizen. In verband met de beperkte beschikbaarheid in de berghutten is reserveren een must!

De Alexander Hütte in de wolken

Praktische info over deze etappe van de Alpe Adria Trail

De afstand van deze etappe is 22 kilometer, ik deed er zo’n 8 uur over exclusief pauzes. De stijging is zo’n 1.670 meter en je daalt in totaal zo’n 450 meter af.

– Onderweg is er beperkte horeca, er zijn enkele berghutten maar die waren niet allemaal geopend.

– In de berghutten kun je doorgaans alleen contant betalen, neem dus voldoende cash mee.

– Ook voor deze route geldt dat je geen officiële wandelkaart nodig hebt. Het boekje dat ik in dit artikel beschrijf kun je prima voor deze etappe gebruiken. Meer informatie over dit deel van de hike vind je op deze pagina van de Alpe Adria Trail.

– Download de Alpe Adria Trail app. Elke etappe heeft zijn eigen pagina en dus heb je alles wat je nodig hebt bij de hand. Er zit een GPS functie op evenals de mogelijkheid tot het maken van een noodtelefoontje.

– Voor hulp onderweg kun je de zogenaamde Trail Angels bellen. Het nummer staat in de wandelgids die ik noemde en mocht je onderweg op welke manier dan ook hulp nodig hebben, dan helpen zij je graag verder. Op deze etappe had ik bijna overal gewoon mobiel bereik en soms zelfs 4G internet.

Meer info over de Alpe Adria Trail

De Alpe Adria Trail is een 750 kilometer lange wandeltocht van de hoogste berg in Oostenrijk (Alpe) naar de Adriatische Zee (Adria). Hij voert je door Oostenrijk, Slovenië en Italië. De trail is ontwikkeld in 2012 en heeft uit 43 etappes, allemaal ongeveer 15-25 kilometer in lengte. De markeringen zijn goed de paden voeren je grotendeels door niet-alpien terrein, waardoor deze wandeling voor iedereen goed te doen is. De Alpe Adria Trail stond in 2016 in de Top 7 New Trails in the World van National Geographic Magazine en in 2017 liepen ongeveer 16.000 wandelaars de Alpe Adria Trail of delen hiervan.

wandelen op de alpe adria trail
De start van de Alpe Adria Trail bij de Grossglockner

Lees ook ons artikel over hoe te trainen voor een meerdaagse trektocht en ons artikel met de paklijst voor je wandelvakantie.

Conclusie en disclaimer

Ook deze etappe van de Alpe Adria Trail was weer puur genieten. Het hoogtepunt was natuurlijk de wandeltocht over de kam vanaf Tschiernock tot aan de Alexanderhütte. Mocht je 1.670 meter stijgen op één dan teveel vinden, dan kun je je ook halverwege laten afzetten door bijvoorbeeld een taxi, zodat je minder hoeft te klimmen.

Deze reis maakte ik op uitnodiging van Karinthië Marketing. Alle gegeven meningen zijn slechts die van mijzelf. In dit artikel staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvang ik mogelijk een bescheiden commissie, uiteraard zonder extra kosten voor jou!

Meer lezen? Check dan hier onze paklijst voor je wandelvakantie en tips om te trainen voor meerdaagse trektochten. Voor meer toffe artikelen over wandelen in Oostenrijk kun je ook een kijkje nemen in deze blog met mijn 10 mooiste wandelingen in Oostenrijk. Meer algemene informatie over Oostenrijk vind je op de algemene Oostenrijk pagina. Check ten slotte ook zeker nog even onze handige wandeltips voor Oostenrijk!