20parken,  nederland

20 Parken: Oosterschelde Nationaal Park

Het is een donkere zaterdagmiddag wanneer we in Middelburg uit de trein stappen.  Morgen is het Pasen en vandaag starten we met een 4-daagse trekking over het Oosterscheldepad. We kunnen zo twee vliegen in één klap slaan: aan een nieuwe LAW (lange afstandswandeling) beginnen en een nieuw nationaal park bezoeken, nummer 11 op de lijst.

oosterschelde-2

De bus naar Neeltje Jans, het startpunt van onze wandeltocht, is net vertrokken. We besluiten dus eerst maar een terrasje te pakken. Onder het genot van een kop thee en zeeuwse bolus laat de zon zich voorzichtig even zien. We zijn niet voor niets in Zeeland natuurlijk…

Zeeland is eigenlijk een vrij onbekende provincie voor ons. Martijn is er in het verleden wel eens geweest met de scouting, Anto alleen een keer op scheepsbezoek in Vlissingen. Daar houdt onze Zeeland-ervaring op .

De Oosterschelde is met zo’n 370 km² het grootste nationale park van Nederland, echter bestaat bijna 95% hiervan uit water. Gelukkig is de overige 5% goed bewandelbaar. Eigenlijk weten we niet zo goed wat we ons bij wandelen in Zeeland moeten voorstellen. Oneindige vlakte, kale wegen, uitgestrekte weilanden? Met enige vooroordelen (“het zal vast saai worden”) beginnen we aan onze tocht…

oosterschelde-np

Dag 1: Neeltje Jans – Colijnsplaat (18 km)
Nadat we de Zeeuwse bolus verorberd hebben nemen we alsnog de bus naar Neeltje Jans, een zandplaat en onderdeel van de beroemde Oosterscheldekering. Het attractiepark slaan we over en we lopen direct het nationale park in. Door de  zandheuvels, over smalle paadjes en dwars door een breed water. Het zal hier wel flink geregend hebben. Na ongeveer een uur stappen komen we bij de Oosterscheldekering uit, een dam van zo’n 8 kilometer lang. We laten ons imponeren door de grootsheid van dit bouwwerk (we wisten het wel, maar tóch is het enorm boeiend om dit in het echt te zien) en stappen het asfalt op. Foei, stampen op harde ondergrond is niet zo fijn voor de voetjes. Aan het einde van de kering lopen we de dijk op die aan de Oosterschelde grenst, vergezeld van een straffe bries die ons maar niet met rust wil laten. De zon breekt door terwijl we onze weg langs het water vervolgen tot aan de camping, valt de eerste dag in Zeeland ons alle behalve tegen.

oosterschelde-kering-1 oosterschelde-np1 oosterschelde-strand

Dag 2: Colijnsplaat – Wolphaartsdijk (23 km)
Na een kort bezoek aan de warme bakker in Colijnsplaat pakken we de route weer op. Vandaag zal de langste dag worden, hopelijk niet al te veel over asfalt. Net buiten het dorp komen we wederom een imposant bouwwerk tegen, deze keer de ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug. Na enkele kilometers langs de Oosterschelde te hebben gelopen komen we aan in het gehucht Kats. Een mooie plek voor een eerste pauze. De rest van de dag lopen we over dijken en langs eindeloze weilanden. Soms verhard, soms onverhard, soms een voor de voeten dodelijke combinatie van steen en zand. Aangekomen bij de camping blijkt dat we in een soort Nederlandse versie van de film “Hostel” terecht zijn gekomen. De caravans die op het terrein staan zijn angstvallig leeg en het is duidelijk dat de eigenaren al jaren niks aan de camping hebben gedaan. Omdat we geen stap verder willen lopen én er in de buurt geen andere camping te bekennen is, slapen we hier, al lijkt het met gevaar voor eigen leven…

lammetjeswolphaartsdijk oosterschelde1 backpackentent

Dag 3: Wolphaartsdijk – Wemeldinge (21 km)
Met goede moed beginnen we aan dag drie. Veel erger voor de voeten dan de dag ervoor kan het niet worden, althans dat hopen we. Door de Goesse polder en door de buitenwijken van Goes, komen we uitendelijk in de Wilhelminapolder uit. Over het Havenkanaal varen talloze plezierschepen en we zijn verheugd als we bij Het Sas voor het eerst in drie dagen een terrasje tegenkomen. Tijd voor taart! We vervolgen onze weg langs het water, over de Oude Zeedijk en komen uiteindelijk halverwege de middag in het dorpje Wemeldinge aan.

wilhelminapolderoudezeedijk wilhelminapolder-2 anto-oosterschelde bunnywemeldinge

Dag 4: Wemeldinge – Kruiningen/Yerseke (17 km)
Tijd voor de laatste etappe van deze tocht, terug naar de auto die we bij het NS station van Kruiningen/Yerseke hebben achtergelaten. Het eerste deel van deze etappe voert ons door oneindige landerijen gevuld met fruitbomen. Ze zijn net uitgebloeid en de eerste appels zijn al in zicht. Het natuurgebied de Yerseke Moer bestaat uit vlakke velden en heel veel watertjes. Het is een prachtig gezicht om de duizenden vogels te zien broeden. Al snel komen we in Yerseke aan. In de zomer is het hier ongetwijfeld heel gezellig, op een gewone dinsdagochtend in april is er weinig te doen. We stappen nog een goed uur door en komen uiteindelijk weer terug bij de auto. Tijd om weer naar huis te gaan…

bird

Conclusie: om de Oosterschelde goed te moeten ervaren zou je eigenlijk moeten gaan duiken. Maar om dat nou te leren voor de 20 Parken Challenge … De delen van het nationale park die we bewandeld hebben vielen ons zeker niet tegen, evenals de rest van Zeeland. Glooiend en afwisselend als de Veluwe zal het niet worden, maar al met al zijn we zeker niet ontevreden over wat we hier gezien hebben… Of we het Oosterscheldepad ooit afmaken? We zullen het zien…

De 20 Parken uitdaging is een uit de hand gelopen idee van Anto om in één jaar tijd alle 20 nationale parken van Nederland te bezoeken. Klik hier om de andere verhalen te lezen.