Snaefellsness Iceland
confessions van een travel blogger,  sunday social travel talk,  we12inspire

107 Dagen per jaar op reis met een fulltime kantoorbaan

Eén van de blogs die ik met het meeste plezier schreef in 2014, was die over hoe ik het voor elkaar kreeg om meer dan 100 dagen per jaar op reis te zijn terwijl ik gewoon een fulltime kantoorbaan heb. Het werd een van de meest gelezen artikelen op we12travel dit jaar (veel door Amerikanen, die nauwelijks vakantiedagen hebben) en alhoewel ik het gevoel had dat ik dit jaar veel minder op reis was dan in 2014, bleek dit best mee te vallen.

Enkele weken geleden begon ik mijn jaarlijkse overzicht met van het aantal reisdagen in een spreadsheet te zetten. Ik wist dat het minder dan vorig jaar (113) was maar had niet verwacht toch op 107 dagen uit te komen. Voor ik verder ga vertellen met hoe ik dit voor elkaar kreeg, eerst nog even een lijstje met statistieken:

– 19 reizen, waarvan 1 vakantie van een week en 1 vakantie van 3 weken
– 10 reizen waren per vliegtuig, de andere met de auto
– slechts 3 reizen waren binnen Nederland, 14 binnen Europa en 2 buiten Europa
– in totaal maakte ik 26 vluchten
– ik vloog met Norwegian, Transavia, Ryanair, KLM, Icelandair, Turkish Airlines en Ravn Alaska
– ik maakte 5 persreizen, reisde 2 keer voor mijn werk, de andere trips waren 100% fun
– 10 van de 19 reizen deden we samen, de rest van de trips maakte ik zelf, meestal met vriendinnen of familie, soms alleen
– ik bezocht 10 landen, waarvan 2 nieuwe landen (Portugal en Nepal) en maakte tussenlandingen in Turkije en India
– in aanvulling op mijn eigen reizen, maakte Martijn ook 4 trips zonder mij
– vanwege mijn gekneusde enkel en een zware bronchitis moest ik 2 reizen afzeggen

everest base camp trek dzongla lobuche
Everest Base Camp Trek
107 Dagen op reis, zo deed ik het

Net als vorig jaar, verbaas ik me erover dat ik aan het einde van het jaar nog steeds alive and kicking ben. 107 Dagen op reis, dat is bijna eenderde van het jaar. Voor mijn gevoel was het echter een stuk minder, ook omdat ik een periode had waarin ik elk weekend ergens anders was, terwijl er ook periodes waren waarin ik rust moest nemen. Zo reisde ik in september en oktober slechts één keer, terwijl ik in juni vier reizen maakte. Bij deze mijn tips & tricks voor het zo optimaal mogelijk benutten van je vrije tijd:

– Ik heb net als de gemiddelde Nederlander 24 vakantiedagen, of eigenlijk 22 omdat ik 36 uur werk. Echter werk ik ook zo af en toe (gemiddeld 10 keer per jaar) een dag in het weekend. Die dag compenseer ik meestal wanneer ik een reis gepland heb, alhoewel ik de laatste tijd ook gewoon regelmatig een dagje thuis was om bijvoorbeeld te bloggen of uit te rusten. We hebben binnen het bedrijf de policy dat we geen dagen mogen sparen, maar soms komt het wel eens zo uit dat het niet handig is dat ik de week erna vrij neem. Soms heb ik dus een werkweek gehad van 6 dagen, vaak was het de volgende week dan weer 4 dagen. Het onregelmatige is niet iets wat iedereen fijn vindt, zelf heb ik er geen probleem mee omdat ik het al negen jaar zo doe.

– Ik werk dus 36 uur, dit is 3 uur per week minder dan de standaard werkweek in mijn branche. Omdat vrijdag om de week mijn vrije dag is, probeer ik mijn weekendtrips vaak zo te plannen dat ik die kan maken in een lang weekend. Voor mijn eerste drie trips van het jaar (Stockholm, Napels en Lissabon) hoefde ik maar één vrije dag op te nemen.

– Ik moet iets opbiechten (voor wie het nog niet wist) … ik werk namelijk in de reiswereld. Twee van mijn trips waren zakelijk (Londen en Alaska) en dat waren in totaal 18 dagen. In Alaska reisde ik 11 dagen rond en werkte ik 5 dagen op kantoor. Echter plande ik mijn werkdagen zo dat ik ‘s ochtends lokale tijd om 06.00 uur begon. Zo kon ik nog even contact hebben met het kantoor in Nederland en in de middag maakte ik diverse uitstapjes. Ook had ik tijdens de kantooruren regelmatig afspraken buiten de deur dus het kwam voor dat ik tussen de zakelijke afspraken door nog even een rondje door het stadspark van Anchorage ging fietsen of dat ik samen met mijn Alaskaanse collega een gletsjercruise ging uitproberen. Vaak zat ik ‘s avonds als ik terug was op mijn logeeradres toch nog wel even te werken om aan mijn uren te komen.

– Ik vloog regelmatig ‘s avonds na werktijd. Ik werkte dan overdag nog en nam vanaf het werk de trein naar Schiphol. Of ik overnachtte op het vliegveld om de volgende ochtend in alle vroegte te vertrekken. Slapen op Schiphol is best leuk, vooral als het met een reisgenootje is die je niet zo vaak spreekt.

– In principe doe ik niet aan uitrusten na een reis. Althans, ik neem geen vrije dag na thuiskomst. Uitrusten doe ik ‘s nachts in bed, meestal ben ik de week na zo’n trip wel aardig moe en doe ik niet veel meer als werken, sporten, eten en slapen. Mijn social life staat dan vaak ook even op een laag pitje, maar dat weten mijn vrienden gelukkig. De weken erna plan ik meestal vol met afspraken zodat ik iedereen weer heb gezien voor een volgende trip.

– Ik plan veel reizen rondom feestdagen. Dit jaar waren we met Pasen aan de wandel in het Sauerland, met Bevrijdingsdag waren we op fietsvakantie in eigen land en met de kerst wederom naar Sauerland. We hechten niet zo veel aan feestdagen en onze families zijn het wel gewend dat we er niet zijn.

Knik Glacier Alaska
Knik Glacier, Alaska
Dit zijn mijn belangrijkste tips om zo veel mogelijk op reis te kunnen. Het is geen rocket science om te bedenken hoe je het kan plannen, je moet het alleen wel even doen. Met doen bedoel ik, dat het soms best heftig is om van de ene plek naar de andere te hollen. Dat je in de tussentijd een blog running moet houden en met een frisse kop op kantoor moet verschijnen én ook nog een huishouden hebt, is soms best een uitdaging. De beste keuze die we dit jaar maakten, was dan ook dat we een schoonmaakster hebben aangenomen. Ze komt eens per twee weken (want we zijn toch nauwelijks thuis) en elke keer dat ze geweest is, ben ik weer superblij. De beste investering ever, daar maak ik graag een tripje minder voor of ga ik in goedkopere hotels slapen, om het maar even bij het reisthema te houden.

Aan het begin van 2015 had ik geen idee hoe mijn reisjaar eruit zou gaan zien. Het plan was Tasmanië maar het werd Nepal. Dat ik twee keer naar IJsland zou gaan, had ik nooit durven dromen, laat staan dat ik naar Alaska zou vliegen en daar Martijn tegen zou komen die hier ook aan het werk was. We brachten slechts een paar uurtjes samen door, maar die waren wel heel speciaal. Dat ik de midzomernachtzon in Zweden mocht meemaken en dat ik aan de voet van Mount Everest heb gestaan… allemaal dingen die ik ooit eens had gehoopt te zien en dit jaar heb mogen meemaken.

Wat 2016 ons gaat brengen? In ieder geval een mooie reis van een maand naar Tasmanië. Wat we daarna gaan doen? Geen idee! Als we thuis komen gaan we eens rustig kijken wat de mogelijkheden zijn. En de bankrekening weer aanvullen, natuurlijk. Proost op het nieuwe jaar!

Blacstone Glacier Alaska
Blackstone Glacier, Alaska

Tel jij hoeveel dagen per jaar je op reis bent geweest? Zo ja, hoeveel waren het er in 2015?

Meer lezen? Deze blogs vindt je ook vast leuk!
5 Tips voor travel bloggers waarvan ik wilde dat ik ze 2 jaar geleden wist
Mijn 2e verjaardag als echte blogger
113 Dagen per jaar op reis met een fulltime baan

Dank je voor het delen!

Anto is een actieve dertiger die het liefst buiten op pad is en het avontuur op zoekt. Ze reist zo'n 100 dagen per jaar, in combinatie met een full-time baan. Ze houdt van hiken, goede wijn en is meestal met een iPhone in haar hand te vinden. Favoriete bestemmingen: Nieuw-Zeeland, Patagonië, Oostenrijk en Alaska

21 Comments

• Marcella

Ik sliep 47 nachten niet thuis, dat zijn zo’n 55 dagen dat ik dit jaar op reis was. Best een mooie score! En ik was in drie landen waar ik niet eerder was: Ierland, Polen en Noorwegen. Leuk om jouw verslag te lezen Anto! Inspirerend hoe je al die tripjes in je leven past. Op naar velen mooie reizen in 2016!

• Kirsten | Travelaar.nl

Ik heb geen idee hoe veel dagen i precies weg ben geweest dit jaar, maar het waren er zeker geen 107! Wel wat trips gemaakt, maar vooral gespaard voor onze reis van volgend jaar. Dan gaan we die 107 zeker redden! Al hebben we dan natuurlijk geen fulltime baan..

• ivonne

Dit jaar was voor mij echt een mega reisjaar Tegenwoordig werken Frank en ik niet meer vast dus het reizen gaat zodra de klussen het toelaten. Na jaren fulltime werken zonder kids is het nu tijd voor meer ruimte in het werkschema. Voor die tijd gebruikte ik vooral de tip, uitrusten doe ik in bed en zo gunstig mogelijk uitmikken rondom weekend en verplichte vrije dagen.
    Ik was in 2015 totaal ruim 6 maanden op reis waarvan 5 in één “keer” en daarna nog diverse kleinere tripjes.
    Tasmanië, heerlijk! Heel veel plezier en zeg maar dat wij er ook (een keer) aankomen!

• Leoni - justtravelme

Ik ben dit jaar 55 dagen weggeweest (waarvan 1 maand op Curacao, omdat ik hier 3 maanden stage liep). Meer is niet mogelijk met stagelopen en daarnaast in de weekenden een bijbaan.
    Wel gaaf dat je zo vaak weg hebt kunnen gaan. Heel handig dat je met je werk een beetje flexibel kunt zijn.

• Jenny - ikreis.net

Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel dagen ik in 2015 weg was… Ik heb 15 reizen en trips gemaakt en dat waren er meer dan ik had durven dromen. Omdat ik vaak werk moet afronden in het weekend (en dat niet kan compenseren) hadden het beslist niet meer moeten zijn!

In 2016 ben ik meer tijd in het buitenland geweest dan thuis. Qua stats een goed begin, maar de afgelopen 8 waren me dierbaarder dan de hectische uren wachten op een vertraagde vlucht.

• Lotte

Wow, hoe krijg je het voor elkaar!!! Supercool:-) Ik ben in 2015 161 dagen weggeweest, maar dat was omdat ik een sabbatical had van 5 maanden. Ben benieuwd of ik dat ooit nog ga evenaren. Challenge accepted;-)

• anto

Haha, ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Ik kijk nu al uit naar 2016 en in januari hebben we gewoon helemaal geen trips gepland (moet elk weekend werken geloof ik, Vakantiebeurs enzo…)

• Yvonne

Wow! Dat zijn echt veel dagen op reis, wat super. En fijn dat je het zo handig met je werk weet te combineren. Doordat ik dit jaar ook voor het eerst handig werk met reizen heb gecombineerd voor 3 weken (ik werk niet in de reisbranche) 🙂 zijn wij in totaal 73 dagen op pad geweest… niet slecht voor een gezin met 2 jonge kids en erg van genoten 🙂 Wie weet wat 2016 brengt voor iedereen… ik wens je alvast veel mooie reisdagen toe!

• Daisy

Nice! Leuk om te lezen! Super handig ook voor mijn vriend. Die werkt ook 36 uur en nu kan ik hem laten zien dat het best mogelijk is om veel te reizen 😉
    Wij hebben sinds kort ook een schoonmaakster. Wauw!! Wat heerlijk is dat!
    Ik hoop dat 2016 je weer net zoveel mooie avonturen brengt!